Temashop markerede i dag rejsegilde på deres nye 4.000 m² store lagerbyggeri på Håndværkervej i Fredericia. CEO og grundlægger, Daniel Diness Andersen, afslørede i den forbindelse virksomhedens planer for fremtiden, der ikke kun indebærer udvidelsen af lageret, men også ambitioner om international vækst.
Der var sol, smil og pølsevogn, da Temashop i dag afholdt rejsegilde fores deres nye store lagerbygning på Håndværkervej i Fredericia. Her kunne medarbejdere og de fremmødte gæster se en virksomhed, der bare vokser og vokser. Med seks udnævnelser som Børsen Gazelle, CSR-Pris i Fredericia og mange andre flotte priser i bagagen har Temashop de senere år foretaget en række strategiske opkøb. Men konkurrencen fra udlandet er stor, og derfor er Daniel Diness Andersen heller ikke i tvivl om, at der skal investeres i nutiden og fremtiden.
– Vi er i gang med version 2.0. Vi får pladsen til at kunne konkurrere med det store udland. Vi kan se, at konkurrenter som TEMU påvirker vores marked, så vi skal være klar her. Det handler om at fortælle, hvad vi kan slå på. En af de ting er større varelager, så vi kan levere endnu hurtigere; dag-til-dag-levering, fortæller Daniel Diness Andersen.
Med en investering på over 20 millioner kroner og det nye lager på 4.000 m², har Temashop fordoblet lagerkapaciteten på Håndværkervej. Daniel fortsætter:
– Vi ser også ind i en verden, hvor vi sætter robotter ind på vores lager, så vi kan arbejde med pakker som andre webshops, der også sender pakker dag-til-dag. Det er tankerne bagved vores nye lagerhal.
Temashops nye 4.000 m² lagerbyggeri på Håndværkervej i Fredericia er et resultat af nøje planlægning og samarbejde med erfarne byggeeksperter.
– Vi har haft et godt samarbejde med KT Erhvervsbyg, som bygger vores nye rammer. Vi har dog samtidig haft en byggerådgiver med ombord, fordi vi er dygtige til vores forretning, men ikke til byggerier. Vi skal ikke styre sådan et byggeri, så der har vi betalt os fra det ved at få hjælp af kvalificerede folk, fortæller Daniel Diness Andersen.
Tidligere domicil skal sælges
Den nye investering indebærer også en plan om at sælge virksomhedens lokation i Pjedsted og samle alle medarbejdere på Håndværkervej. Dette vil give Temashop mulighed for fortsat vækst, især på de internationale markeder:
– Vi kan stadig udvikle os her, og med den nuværende udvikling og de nye rammer, kan vi godt presse på i markeder som Tyskland, Polen og så videre. Vi har ambitioner om ikke at sidde stille, siger Daniel Diness Andersen.
Temashop møder en hård konkurrence fra internationale giganter som TEMU, der presser markedet med deres statsstøttede kapital og aggressive annonceringsstrategi. På trods af denne unfair konkurrence lader CEO og grundlægger Daniel Diness Andersen sig ikke slå ud. Han adresserer problemstillingerne med en klar vilje til at tage kampen op:
– Vi gør noget ved det, i stedet for at pive. Det er dog en unfair konkurrence, vi møder. Til dels får de mange penge i ryggen, de er højst sandsynligt statsstøttede og statsfinansierede. De er klar til at byde så meget for annoncerne, at de kan skubbe os ud. Sidste år kostede de os også 3-4 millioner kroner for at skaffe den samme omsætning, forklarer Daniel Diness Andersen og fortsætter:
– Det gør også ondt, at de kan vælge at sælge nogle varer, der ikke lever op til lovgivningen; nogle varer, der er pissefarlige, og vi ved ikke, om der bliver betalt moms, skat og andre afgifter. Det er en unfair konkurrence, men heldigvis ved vi, at der bliver gjort meget for at håndtere det. For eksempel i Italien, hvor en af vores leverandører taler med Italiens EU-kommissær om problemstillingen.
Temashop har gennem årene udvidet sin forretning med opkøb af nøje udvalgte virksomheder for at styrke og supplere egne koncepter. Et af de seneste opkøb er Party In A Box, som har tilført virksomheden nye kompetencer og styrket deres tilstedeværelse på sociale medier. CEO og grundlægger Daniel Diness Andersen deler strategien bag opkøbet og fremtidsplanerne for Temashop:
– Vi prøver at finde noget, der kan supportere vores koncepter. Derfor købte vi også Party In A Box. Trine, der også er her i dag, var stærk på andre kanaler end os. Hun var stærk på de sociale medier. Vi køber ikke bare et koncept, men også nogle dygtige kompetencer ind i huset, siger Daniel og uddyber:
– Fremtiden bringer dog nok ikke mange danske opkøb. Det vil nærmere være på det udenlandske marked, at vi ser mulighederne. Det kan være en god måde at komme ind på et marked i udlandet, men omvendt er det også tungt at håndtere, hvis varegrupper, produkter og setup ikke matcher vores. Der skal derfor være noget i det, for at det giver mening for os.
Med en ambitiøs vækststrategi og klare mål for fremtiden, sigter Temashop mod toppen af den europæiske scene inden for festartikler og kostumer. CEO og grundlægger Daniel Diness Andersen deler virksomhedens vision og pointerer vigtigheden af at holde momentum i det konkurrenceprægede marked:
– Vi er nok i top 3 i Europa. Vi har intentioner om ikke at sidde stille, vi skal ud og vokse, og vi skal løbe stærkt. Man plejer at sige, at hvis du ikke spiser, så er det dig, der bliver spist, så vi skal ud at konkurrere, siger Andersen.
Kort om Daniel Diness Andersen
Den 43-årige Daniel Diness Andersen er bosat i Fredericia og er CEO samt grundlægger af Temashop.