I en tid med stramme budgetter og skærpede prioriteringer har Kolding Kommune stået fast på deres beslutning om at støtte eliteidrætsprojekter. På trods af den kritik, der ofte rettes mod sådanne investeringer, mener borgmester Knud Erik Langhof, at de 1,825 millioner kroner, som Kolding Kommune bruger årligt på Team Danmark-ordningen, er en vigtig investering i både sundhed og fremtidige talenter.

Langhof er overbevist om, at støtten til eliteidrætten også gavner breddeidrætten. Han fremhæver, hvordan succeshistorier fra lokale atleter kan inspirere og motivere flere til at dyrke sport:

– Støtten er godt givet ud. Hvis man ikke har elite, har man ikke bredde. Efter Kasper Asgreen har vundet løb, er cykelsporten eksploderet i Kolding. Vi har dygtige idrætsudøvere, og det smitter af på hele kommunen. Sådan er det hele vejen rundt. Derfor er det vigtigt for folkesundheden, siger Knud Erik Langhof.

Borgmesteren påpeger, at eliteidræt skaber forbilleder, som kan få flere til at engagere sig i sport og fysisk aktivitet. Dette er afgørende i en tid, hvor folkesundheden er under pres:

– Vi har mange medlemmer i sportsklubber, og det er godt for folkesundheden. Sundheden blandt unge mennesker forbedres, når de har idoler at se op til, forklarer Langhof.

Ingen problematik så længe Team Danmark bidrager

Knud Erik Langhoff. Foto: AVISEN

Langhof ser ingen problem med at bruge kommunale midler på eliteidræt, så længe samarbejdet med Team Danmark fortsætter med at være frugtbart:

– Jeg ser ingen problematik i det, så længe Team Danmark bidrager godt til Kolding Kommune. Det handler om at skabe de bedste rammer for vores atleter og sikre, at vi kan være stolte af vores by, understreger Kolding Kommunes borgmester.

Borgmesteren understreger, at støtten til eliteidrætten ikke kun handler om medaljer og præstationer på den store scene, men også om at investere i borgernes generelle sundhed og trivsel. Ved at skabe gode vilkår for både elite- og breddeidræt kan kommunen sikre, at flere engagerer sig i fysisk aktivitet, hvilket har positive effekter på både kort og lang sigt:

– Folkesundheden er en nøgleprioritet. Når vi investerer i eliteidræt, skaber vi også et miljø, hvor unge mennesker kan udvikle sig og få sunde vaner. Det er en langsigtet investering i vores befolknings trivsel, siger Knud Erik Langhof.

Sammenhæng mellem elite og breddeidræt

Langhof mener, at det er essentielt at forstå sammenhængen mellem elite- og breddeidræt. Uden stærke eliteidrætsudøvere ville der ikke være samme interesse og engagement i breddeidrætten. Eliteidrætterne fungerer som rollemodeller og inspirationskilder, hvilket er med til at øge deltagelsen i sport på alle niveauer:

– Når vi ser lokale atleter opnå store ting, skaber det en bølge af motivation blandt de yngre generationer. Det handler om at have profiler, som de kan se op til og lære af. Dette er med til at øge sundheden og engagementet i hele kommunen, slutter Knud Erik Langhof.