En ny aftale mellem Danske Regioner og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) gør det snart muligt for danske borgere at få adgang til deres journaler fra praktiserende læger direkte på sundhed.dk og i MinLæge-appen.

Ændringen, der forventes at være fuldt implementeret inden udgangen af 2026, er et betydeligt skridt fremad i forhold til at øge gennemsigtigheden samt forbedre patienternes muligheder for at holde styr på deres egen sundhed.

Indtil nu har patienter kun haft adgang til sundhedsdata fra sygehusene, såsom laboratoriesvar og medicinoplysninger, men med den nye aftale vil også data fra de praktiserende læger blive tilgængelige online. Ifølge Morten Elbæk Petersen, direktør for sundhed.dk, har dette længe været et ønske, da det vil gøre det nemmere for borgerne at få et overblik over deres sundhedshistorik og forbedre sammenhængen i det danske sundhedsvæsen.

Med denne nye tilgang bliver det ikke kun lettere for patienter selv, men også for pårørende og andre sundhedspersoner at tilgå oplysningerne. For eksempel kan sundhedspersonale på sygehusene nu læse, hvad der er blevet dokumenteret af den praktiserende læge, hvilket betyder, at patienter slipper for at gentage deres sundhedsmæssige historie ved hver konsultation.

Før journalerne bliver tilgængelige på sundhed.dk, skal der gennemføres en række afprøvninger for at sikre, at notaterne fungerer effektivt som både interne arbejdsredskaber og kommunikationsmidler mellem patienter og sundhedspersoner. Dette skal sikre en gnidningsfri integration og optimere kommunikationen på tværs af forskellige sundhedssektorer, hvilket vil komme til at gavne patienterne i det lange løb, ifølge sundhed.dk

Den nye funktion på sundhed.dk forventes at styrke samarbejdet mellem de forskellige dele af sundhedsvæsenet og dermed gøre det lettere for patienter at navigere mellem forskellige behandlere.