120.000 syddanskere har talt. En ny undersøgelse viser høj tilfredshed med Region Syddanmarks sygehuse – særligt blandt akut indlagte og akut ambulante patienter. Tallene placerer regionen blandt de bedste i landet.

Syddanske patienter giver topkarakter

Hvert år passerer tusindvis af patienter gennem de syddanske sygehuse, uanset om det skyldes alvorlig sygdom, et brækket ben eller en akut operation. Ifølge den seneste undersøgelse af patientoplevelser er det langt de fleste, der går derfra med en positiv oplevelse.

Undersøgelsen, hvor knap 120.000 syddanske patienter har deltaget, viser, at Region Syddanmark ligger på eller over landsgennemsnittet på alle områder. Særligt de akut indlagte og akut ambulante patienter fremhæver kvaliteten i deres behandling.

91 procent oplever venligt personale

Region Syddanmark ligger helt i top blandt landets fem regioner, når det gælder tilfredsheden hos akutte patienter. Hele 91 procent af både akut indlagte og akut ambulante patienter svarer, at personalet i høj eller meget høj grad er venligt og imødekommende.

Det vækker glæde hos formanden for Region Syddanmarks sundhedsudvalg, Mette With Hagensen (S).

– Vi arbejder målrettet med at skabe de bedste rammer for vores medarbejdere til gavn for patienterne. Derfor er jeg også meget glad for, at medarbejderne på sygehusene får den anerkendelse, de fortjener. Det er om nogen dem, der skal have det skulderklap, som resultaterne viser. De sender gang på gang tilfredse patienter ud ad døren. Det afspejler sig heldigvis også i tallene, udtaler hun i en pressemeddelelse i forbindelse med undersøgelsens offentliggørelse.

Plads til forbedringer

Selvom de akutte patienter er tilfredse, understreger Mette With Hagensen, at arbejdet med at forbedre patientoplevelsen fortsætter.

– Selvfølgelig kan vi altid forbedre os. Jeg ved, at medarbejderne på sygehusene gør alt, hvad de kan, for at gøre oplevelserne endnu bedre. Derfor tager vi naturligvis de værdifulde input fra patienterne til efterretning og overvejer sammen med medarbejderne, hvor vi skal sætte ind med tiltag og hvordan.

Som noget nyt i år er radiologi og det præhospitale område også blevet målt. Her viser undersøgelsen, at tilfredsheden er høj: 94 procent af patienter, der har været igennem en røntgen- eller scanningsundersøgelse, er tilfredse. På det præhospitale område – altså hjælpen før ankomst til sygehuset – er tilfredsheden endnu højere med 95 procent. Begge områder ligger over landsgennemsnittet.

Psykiatrien på niveau med resten af landet

Også i psykiatrien viser undersøgelsen overordnet positive resultater. Patientgruppen ’ambulante voksne i psykiatrien’ ligger på landsgennemsnittet for tilfredshed, og det samme gælder for indlagte voksne patienter.

Det glæder formanden for regionens psykiatri- og socialudvalg, Mette Bossen Linnet (V):

– Psykiatrien er udfordret og presset på rekruttering af personale, stigende mistrivsel i samfundet og mange henvisninger. Derfor er jeg glad for, at voksne patienter møder en psykiatri, som gør alt, hvad de kan, og at patienterne også mærker det. Det vidner om en professionalisme fra vores ansatte. Det fortjener de ros for.

Hun understreger dog, at der stadig er behov for udvikling.

– Selvom vi ligger fint på flere områder, betyder det ikke, at der ikke er plads til forbedringer. Det arbejde fortsætter.

Børne- og ungepsykiatrien vurderes ikke fuldt ud

Undersøgelsen inkluderer også patienter i børne- og ungepsykiatrien. Her var tilfredsheden blandt ambulante patienter på niveau med landsgennemsnittet. Dog var antallet af svar fra indlagte patienter for lavt til, at resultaterne kan sammenlignes med resten af landet eller vise en udvikling fra sidste år.