Royal Run er netop løbet af stablen, og i den forbindelse har arrangøren af det populære motionsevent bestilt en analyse fra Teleselskabet 3 af, hvor mange tilskuere, der deltog ved de fem Royal Run-løb, hvoraf et af dem foregik i Fredericia.
3 har ved hjælp af anonymiserede mobilitetsdata trukket fra deres landsdækkende 5G-netværk lavet et estimat af, hvor mange, der besøgte dette års Royal Run, som blev holdt i mandags i fem danske byer over hele landet, heriblandt Fredericia.
– Det er notorisk svært at vurdere, hvor mange mennesker, der deltager til offentlige arrangementer, hvor der ikke kræves billet. Men hos 3 har vi udviklet et værktøj, hvor vi via vores telenetværk kan trække anonymiserede og aggregerede data, der viser, hvor mange mennesker, der befinder sig i et bestemt område på et bestemt tidspunkt. Derfor kan vi levere indsigter som f.eks. besøgstal til Royal Run i Fredericia, siger Jeppe Waidtsløw, Head of Business Development hos 3.
I den mest besøgte time var der 21778 besøgende til løbet i Fredericia. Det svarer til en stigning på 190% i forhold til, hvad vi så i eventområderne de samme timer 2. påskedag som også var en mandag og en helligdag.
– Vi har heldigvis altid set en stor opbakning til Royal Run i vores værtsbyer, men det er jo rigtig fint, at vi med tal også kan påvise og måle, hvor mange der faktisk kom og tog del i motionsfesten i Fredericia, også selvom de måske ikke selv skulle deltage. Den opbakning er vi naturligvis rigtig glade og stolte over, siger administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund og medlem af Royal Runs styregruppe, Morten Mølholm Hansen.
Sådan trækkes tallene:
Daglig registreres og anonymiseres mere end 600.000.000 mobilsignaler til 3’s netværk i Danmark.
De anonymiserede og aggregerede mobilsignaler omsættes til mobilitetsbevægelser ved hjælp af en data science-baseret beregningsmodel, som 3 har udviklet (PinPoint).
Vores analyser gøres repræsentative for hele Danmark og leveret i dashboards og rapporter.