Søndag, den 18. august, blev Teglgårdsparken i Middelfart forvandlet til et levende centrum for samtale, kunst, musik og underholdning i anledning af den årlige “Sindssyg God Søndag.” Middelfart Avisen var til stede og oplevede en dag fyldt med aktiviteter, der alle havde til formål at sætte fokus på mental sundhed på en festlig og inkluderende måde.

Sindssyg God Søndag bød på et program spækket med aktiviteter og oplevelser, der talte til både hjerne og hjerte. Dagen blev indledt med en velkomst på plænen kl. 11, hvor borgmesteren, Johannes Lundsfryd, bød de fremmødte velkommen og satte rammen for dagens begivenheder. Herefter udfoldede programmet sig i alle hjørner af Teglgårdsparken, hvor forskellige telte og scener dannede ramme om et væld af aktiviteter.

Et af dagens helt store trækplastre var de kreative workshops, som gav deltagerne mulighed for at udforske deres kreative sider. I keramikteltet faciliteret af keramisk designer, Malene Sandal, kunne man forme sit eget skøre selvportræt i ler, hvilket blev en favorit blandt både børn og voksne. Her var der nemlig ingen grænser for fantasien, og de finurlige kreationer skulle vidne om, at kunst også kan være en terapeutisk måde at udtrykke følelser og tanker på.

En anden populær aktivitet var sten- og strik-workshoppen, hvor deltagerne kunne dekorere sten eller lære at strikke.

I Teglgårdsparken søndag fyldte musikken også som en central del af arrangementet, hvor den blev brugt til at skabe en fælles ramme for de mange besøgende. Musikken var alsidig og spædte bredt.

Først var der fællessang ledet af Niels Ole Frederiksen, som markerede en tidlig start på musikken, og den samlede et bredt udsnit af festivalens deltagere. Med sange fra Højskolesangbogen, som i dagens anledning var udvalgt for deres skæve og lidt skøre karakter, blev stemningen allerede sat fra begyndelsen. Senere på dagen blev der skruet op for de personlige fortællinger, da Mathilde Falch gik på scenen med sit koncertforedrag. Falch er kendt for sin ligefremme stil, og hendes optræden på Sindssyg God Søndag var ingen undtagelse. Hun leverede en række sange, der var ledsaget af små fortællinger. Rundt omkring i parken kunne man i øvrigt støde på mindre musikalske indslag, der fungerede som en naturlig del af festivalens lydkulisse.

Et af de sidste store navne på dagen var Katinka Bjerregaard, der deltog for at fortælle om sin nye bog Klump og rejsen dertil. Under sin præsentation nævnte hun, hvordan hun nu oplever, “at når man skriver en bog, skal man ikke længere få ordene til at rime,” hvilket ikke var helt let for hende i starten. Efter at have fortalt yderligere om bogens tilblivelse og sine erfaringer med at skrive, afsluttede hun med at synge et par numre fra sit band, Katinka Band.

For de litteraturinteresserede bød programmet på endnu flere spændende forfattertalks, hvor nogle af Danmarks mest interessante forfattere delte deres tanker om mental sundhed. Anna Juul var en af de mest ventede talere, og hun delte åbenhjertigt om sit forfatterskab og sine personlige erfaringer med psykisk sygdom. Kristian Ditlev Jensen tog også scenen og gav et indblik i dæmoner, og hvordan hans egen kamp med mentale udfordringer har formet hans litterære værker.

Støtte til unge i fokus

På Sindssyg God Søndag var der tilmed et bredt udvalg af stande, hvor både foreninger og virksomheder var til stede for at informere om deres tilbud. Blandt dem var UngeLiv Middelfart, en indsats under Middelfart Kommune, der arbejder med at støtte unge i svære perioder.

Repræsentanterne fra UngeLiv forklarede:

– Vi er her for at udbrede kendskabet til UngeLiv, en indsats vi har i Middelfart Kommune, hvor man forebyggende og uvisiteret kan få en samtale med os, når livet bliver svært. Det kan være problemer med skolen, udfordringer med forældre, mange tanker eller bekymringer – alt sammen i relation til den mentale sundhedsdagsorden. Vi er her for at sikre og fremme fokus på børn og unges trivsel.

UngeLiv tilbyder unge i alderen 12-25 år mulighed for 1-5 rådgivningssamtaler uden krav om forældres samtykke. De har åbent dagligt fra kl. 11-13, hvor man kan kontakte dem via telefon eller besked, og der er også en anonym chatfunktion, hvor unge kan sende en SMS uden at blive identificeret.

Leg og læring hånd i hånd

Imens blev børnene bestemt ikke glemt i dagens program. Hele dagen igennem var der aktiviteter specielt tilrettelagt for de mindste, herunder en mini-cirkusforestilling, hvor Prinsesse To Ben og hendes bedste ven Enhjørningen sørgede for at skabe magi og glæde blandt publikum. Cirkusworkshoppen, hvor børnene selv kunne prøve kræfter med jonglering, linedans og andre cirkusdiscipliner, var et stort hit. Her blev der grinet og leget, mens børnene fik mulighed for at udfordre sig selv på nye måder.

For de lidt ældre børn var der mulighed for at deltage i hængende læsestuer og cykelskur-workshops, hvor kreativiteten virkelig kunne få frit løb, og aktiviteterne var ikke kun underholdende, men også lærerige, da de opfordrede børnene til at tænke ud af boksen og bruge deres fantasi.

Som dagen skred frem, fyldtes parken med endnu flere besøgende, der nød det gode sensommervejr. Der blev serveret pandekager til de sultne maver, og mange fandt sig til rette på de opstillede bordbænkesæt. Det var en dag præget af en helt masse positiv energi, hvor deltagerne kunne fordybe sig i aktiviteter, der både underholdt og oplyste.