Første skoledag nærmer sig for mange børn. Den skulle gerne være forbundet med forventningens glæde.

Men for en del er den desværre forbundet med bekymringer. For antallet af fattige familier, der søger hjælp til penalhus og skoletaske vokser. I 2020 søgte 1275 familier Dansk Folkehjælp om hjælp. I år er det 2.879.

Det gør mig trist, at flere og flere familier har svært ved at klare skolestarten, og det fortæller, at uligheden i samfundet stiger. Og vi ved, at der er en stor andel af fattige familier, især i de fire sønderjyske kommuner, så det er også et problem for børn i Syd- og Sønderjylland.

De fleste børn vil jo bare gerne være som andre børn. Ikke stikke ud.

Derfor ville jeg ønske, at vi politisk kunne have større fokus på fattigdommen.

Det burde vi have råd til, især når regeringen insisterer på skattelettelser til de rigeste. Men virkeligheden er, at overførslerne – og de her børn – endnu engang forbigås.

Det er en sørgelig udvikling.

Karina Lorentzen Dehnhardt

Medlem af Folketinget (SF)