Fredericia Kommune står over for at træffe en vigtig beslutning i de kommende budgetforhandlinger, hvor et forslag om en omfattende renovering af bostedet Kobbelgården er på dagsordenen. Forslaget, der er en del af spare- og udvidelseskataloget i Senior- og Socialudvalget, indebærer en investering på 7,5 millioner kroner fra kommunens side, som skal bidrage til at forbedre de kritisable forhold på bostedet.

Kobbelgården, som har været i mediernes og myndighedernes søgelys siden slutningen af 2023, har været udsat for skærpet tilsyn fra Socialtilsyn Syd på grund af alvorlige problemer med både ledelse og de fysiske rammer. Flere tilsynsrapporter har afdækket, at forholdene på stedet ikke er optimale, hverken for beboerne eller personalet. Tidligere medarbejdere og pårørende har bidraget til debatten med beretninger om kritisable forhold, som har skabt yderligere politisk opmærksomhed omkring bostedet.

Forslag om investering på 7,5 millioner kroner

For at imødekomme de udfordringer, som er blevet påpeget i tilsynsrapporterne, er der i Fredericia Kommunes spare- og udvidelseskatalog for Senior- og Socialudvalget blevet fremsat et forslag om en investering på 7,5 millioner kroner. Dette beløb skal bruges til at dække en del af de omkostninger, der er forbundet med en større ombygning af Kobbelgården.

Den samlede ombygning er anslået til at koste op til 25 millioner kroner, men da lovgivningen foreskriver, at kommunen kun må yde støtte til en del af ombygningen, skal de resterende midler skaffes gennem øget husleje for beboerne på stedet.

Beboernes livskvalitet og personalets arbejdsmiljø i fokus

Renoveringen af Kobbelgården skal sikre, at de fysiske rammer bliver tilpasset beboernes behov og forbedrer personalets arbejdsmiljø. Dette er afgørende for at kunne levere den nødvendige pleje og omsorg på stedet. Ifølge forslaget vil ombygningen skabe bedre forhold for både beboere og medarbejdere, men den vil også kunne medføre gener i den periode, hvor arbejdet står på, herunder behovet for midlertidig genhusning af beboerne.

Udvalgsformand for Senior- og Socialudvalget, Søren Larsen, understreger vigtigheden af denne investering.

– Det er nødvendigt, at vi gør noget ved bygningerne på Kobbelgården. Vi har set alvorlige problemer, som kræver handling. Den foreslåede investering på 7,5 millioner kroner er et skridt i den rigtige retning for at sikre, at både beboere og personale får bedre rammer, siger han.

Besparelser på social- og sundhedsområdet

Mens der foreslås investeringer på Kobbelgården, står Fredericia Kommune også over for omfattende besparelser på social- og sundhedsområdet. Spareforslagene, som beløber sig til over 33 millioner kroner årligt fra 2026, rammer bredt og vil påvirke serviceniveauet for mange borgere.

Blandt de mest markante besparelser er forslaget om at reducere rengøringsfrekvensen for ældre borgere fra hver anden uge til hver tredje uge, hvilket vil spare kommunen 3,39 millioner kroner årligt. Derudover foreslås det at indføre robotgulvvask som en del af rengøringsindsatsen, hvilket skal reducere omkostningerne yderligere.

Der er også forslag om at skære i budgetterne til forskellige støttetilbud, herunder bostøtten, hvor en omlægning af indsatserne skal reducere udgifterne med 0,5 millioner kroner årligt. Desuden foreslås det at nedlægge gadesundhedsindsatsen i Rusmiddelcenteret, hvilket vil spare kommunen 0,528 millioner kroner om året, men som også kan føre til øget ulighed i sundhedstilbuddene for de mest udsatte borgere.

Afvejning af investeringer og besparelser

Den potentielle investering i Kobbelgården på 7,5 millioner kroner står i skarp kontrast til de mange spareforslag, der er fremsat for social- og sundhedsområdet. På den ene side er der et klart behov for at forbedre forholdene på Kobbelgården, mens der på den anden side er et pres for at reducere kommunens udgifter.

Den kommende tid vil vise, hvordan Fredericia Kommune balancerer behovet for investeringer med kravet om besparelser, når budgettet for 2025 skal fastlægges. Det er endnu uvist, hvilke forslag der vil blive vedtaget, men det står klart, at beslutningerne vil få stor betydning for mange af kommunens borgere.