I går var det kreative team og de talentfulde musicalperfomers bag musicalen, WICKED samlet til den første prøvedag på Kulturkasernen i Fredericia. Det var en dag fyldt med forventning, energi og en fornemmelse af historie, da pressen blev inviteret til at få et indblik i begyndelsen på denne eventyrlige rejse.

Kulturkasernen i Fredericia, med sine militærhistoriske mure og atmosfæriske omgivelser, dannede den perfekte ramme for denne første prøvedag. I det øvelokale, hvor teatret, traditionen tro, “holder prøver”, kunne man mærke en blanding af nervøsitet og spænding i luften.

Teaterdirektør Thomas Bay indledte dagens presseseance med en inspirerende tale, der fyldte rummet med en følelse af fællesskab og motivation. Han udtrykte sin begejstring og stolthed over det hold, der var samlet til denne produktion.

– Det er et kæmpe ansvar, vi har, det er bare fedt. Når jeg kigger på jer, så er jeg superglad for, at I er her. I er alle dem, vi ville have her. I er de bedste til det her. Vi har noget, man kan glæde sig til. Det bliver WICKED på en måde, man aldrig har set det før musicals i verdensklasse, og det bliver fedt, sagde Bay.

Bays ord satte tonen for dagen og gav en forsmag på det høje ambitionsniveau, der kendetegner denne produktion.

En tur i de historiske omgivelser

Efter Bays tale blev alle inviteret udenfor til et fællesbillede foran Kulturkasernen. Den historiske kaserne, der har været en del af Fredericia siden 1837, dannede en symbolsk baggrund for billedet. Med skuespillerne og det kreative hold stående i det smukke, solbeskinnede område, blev det klart, at denne produktion ikke kun handler om at skabe en fantastisk musical, men også om at fejre den rige kulturarv i Fredericia.

Efter den udendørs fotosession vendte alle tilbage til øvelokalet, hvor en interviewseance med pressen fandt sted. Skuespillerne og det kreative team fik mulighed for at dele deres tanker og følelser om forestillingen og processen indtil videre. Spørgsmålene fra journalisterne dækkede alt fra de tekniske aspekter af produktionen til de personlige oplevelser og forventninger hos de medvirkende.

Dagens højdepunkt kom, da pressen blev inviteret til at overvære en kort opførelse af en sang fra forestillingen. Performer Nanna Rossen (Elphaba) fremførte et kort stykke af en sang, der fremprovokerede store applaus fra de øvrige performere. Nannas stemme fyldte rummet med en intensitet og skønhed, der efterlod alle åndeløse. Denne smagsprøve var nok til at vække forventningerne og skabe stor excitement omkring den kommende premiere.

Bagom kulisserne

WICKED er ikke blot en hvilken som helst forestilling. Det er en del af Fredericia Musicalteaters stolte tradition for at levere spektakulære og innovative musicals. Med tidligere succeser som Disneys Den Lille Havfrue, Klokkeren fra Notre Dame og Tarzan på cv’et, har det gamle Fredericia Teater på gang vist, at de er i stand til at bringe store, internationale produktioner til live på en måde, der er både autentisk og nyskabende. Nu er det op til det nye Fredericia Musicalteater at gå i de fodspor.

Det kreative hold bag WICKED, ledet af instruktør Thomas Agerholm og scenograf Benjamin la Cour, har arbejdet utrætteligt for at sikre, at denne produktion lever op til de høje standarder, som Fredericia Musicalteater er kendt for. Med Martin Konge som kapelmester og et team af talentfulde designere, koreografer og tekniske eksperter, er der lagt op til en visuel og auditiv oplevelse i verdensklasse.

En anden vigtig brik i puslespillet er de mange dygtige skuespillere og musikere, der bringer historien til live. Fra de ledende roller som Glinda og Elphaba, til de mange medlemmer af ensemblet, er hver eneste deltager nøje udvalgt for deres evne til at formidle karaktererne og historien med både dybde og passion.

Johanne Milland og Nanna Rossen har allerede vist, at de er mere end klar til udfordringen. Deres kemi på scenen og deres evne til at bringe deres karakterer til live lover godt for resten af produktionen. Sammen med dem står Diluckshan Jeyaratnam som Fiyero, Anders Gjellerup Koch som The Wizard og Cecilie Thiim som Madame Morrible, alle klar til at bidrage med deres unikke talenter til denne magiske fortælling.

En lys fremtid

Mens solen skinnede ned på gruppen udenfor Kulturkasernen, blev det tydeligt, at dette kun er begyndelsen på en fantastisk rejse. Med premiere den 18. september 2024 på Fredericia Musicalteater og efterfølgende opførelser i Tivolis Koncertsal, er der ingen tvivl om, at WICKED vil blive en uforglemmelig oplevelse for publikum.

Denne første prøvedag markerede starten på noget stort, og hvis energien og passionen, der var til stede i dag, er noget at gå efter, kan vi alle se frem til en forestilling, der ikke bare lever op til forventningerne, men overgår dem. Som Thomas Bay sagde: – Det bliver WICKED på en måde, man aldrig har set det før musicals i verdensklasse, og det bliver fedt.

WICKED har præmiere på Fredericia Musicalteater den 18. september.