Synshandicappedes Motionsfond uddeler i år 123.000 kroner fordelt på 15 legater,

Synshandicappedes Motionsfond har siden 2013 hvert år uddelt midler til blinde og svagsynede motionister. 19. maj 2024 får 15 legatmodtagere overrakt støtte til en værdi af 123.000 kroner.

Én af årets legatmodtagerne er Bertha, som ud over sit synshandicap er yderligere begrænset fysisk efter et sclerose attack. Det har dog ikke stoppet den aktive kvinde, der med sin mand Søren som cykelpilot bl.a i 2022 gennemførte 100 km af løbet fra Kalundborg over Storebæltsbroen. Lige nu træner parret, på lige fod og sammen med seende, hen mod en cykeltur i de franske bjerge. Bertha skriver bl.a. i sin ansøgning:

– Hvis vi stiller med det grej, der skal til for at cykle op ad fire af Tour de France stigningerne i juni måned, forventer jeg, at det kan give andre synshandicappede lyst til lignende helt unikke og sjove udfordringer i et trygt fællesskab. De gamle hjul på tandemcyklen kan dog ikke klare bjergstigningerne, så Synshandicappedes Motionsfond overrækker på søndag Bertha et legat på 7000 kroner til indkøb af nye specialhjul.

Fælles for årets 15 legatmodtagere er, at motion og bevægelse er en vigtig del af deres hverdag til trods for, at deres synshandicap medfører visse begrænsninger. Blinde og svagsynede har for eksempel svært ved at deltage i sport uden ledsagere, og det kræver ofte ekstra og kostbart udstyr.

Det var netop formålet med Synshandicappedes Motionsfond, da Sven Mogensen, der selv er blind, oprettede fonden for 13 år siden. Han mener nemlig, at alle mennesker har ret til et fysisk aktivt liv. Det gælder også mennesker med synshandicap. Derfor har Motionsfonden med sine legater været med til at synliggøre, at blinde og svagsynede kan langt mere, end mange forestiller sig – det kræver bare den rette hjælp og støtte. Fonden har således gået forrest og vist vejen og har i over et årti givet 189 legater for en samlet værdi af 1.456.000 kroner, som har bidraget til, at mennesker med synshandicap kan dyrke lige præcis den motionsform, de brænder for.

Det er Svens ambition, at Synshandicappedes Motionsfond skal være med til at nedbryde barrierer, så blinde og svagsynede kan dyrke motion på lige vilkår med seende. Han kender nemlig til glæden ved at dyrke motion og har gennem årene været en stor inspiration for mange, da han viser, at synshandicap ikke er en hindring for at forfølge sine mål. Han har for eksempel besteget Afrikas højeste bjerg, Kilimanjaro, stået på ski, løbet og roet havkajak i den lokale klub. Desuden har Sven haft fuldtidsarbejde gennem det meste af sit liv og rejst verden rundt i forbindelse med sit arbejde.

– Jeg viser bare, at det kan lade sig gøre. Hvis bare jeg kan få én enkelt synshandicappet til at dyrke motion, få et aktivt liv og mærke succesen ved at klare noget, der måske virker umuligt, så er jeg meget, meget glad, siger Sven Mogensen.

Dansk Blindesamfund støtter Synshandicappedes Motionsfond, da det er vigtigt at støtte op om initiativer, som giver blinde og svagsynede mulighed for at leve et aktivt liv, få pulsen op og skabe relationer og netværk med både seende og andre med synshandicap.

– Flere undersøgelser peger desværre på, at blinde og svagsynede har livsstilsudfordringer og halter bagefter på såvel sundhed som fysisk aktivitet. I mange tilfælde skyldes det manglende tilgængelighed til motionstilbud og fitnesscentre, hvor maskinerne kan være svære at anvende, hvis du ikke kan se indstillingerne på betjeningspanelet eller skærmen, siger Jesper Holten, forretningsudvalgsmedlem i Dansk Blindesamfund.

Synshandicappedes Motionsfonds legatuddeling finder sted søndag den 19. maj klokken 14 på Fuglsangcentret i Fredericia.