Anders Kragh Martinusen blev den helt store spiller, da FHK vandt 31-30 og sendte DM-finaleserien mod Aalborg ud i en tredje kamp.

Se her interview med Anders Kragh Martinusen.

Var det virkelighed eller en drøm? Flere FHK’ere måtte nive sig selv i armen i minutterne efter sejren mod Aalborg. Undervejs i opgøret havde FHK været bagud med tre mål flere gange. Senest ved stillingen 26-23 med ti minutter igen, hvor nordjyderne fik chancen for at komme foran med fire, men Aleks Vlah lavede en teknisk fejl. To hurtige mål af Reinier Taboada satte fut i FHK, der fik udlignet til 28-28, og ved 30-29 lykkedes det fredericianerne at komme foran. Målscoreren var for tiende gang i opgøret Martinusen.

FHK kunne se Mads Hoxer udligne til 30-30 med to minutter igen, men så lykkedes det ikke Aalborg at score mere i opgøret. I stedet fik Taboada puttet bolden i kassen til 31-30 med halvandet minut igen. Det blev kampens sidste mål, og efter en tæt afslutning kunne FHK lade sig hylde i en ellevild kulisse efter at have sikret, at DM-finaleserien nu skal ud i en tredje og afgørende kamp.

– Jeg er lidt tom for ord. Det er vildt at være en del af, og det er voldsomt at spille herinde, og jeg er så glad for denne sejr, siger Martinusen.

Martinusen var i dén grad “on fire.” Ti gange fik han sat bolden i mål, og undervejs blev det også til syv assists.

– I anden halvleg virkede det som om, at Aalborg blev mere defensive, og det gav mere plads til de andre, der kunne tage duellerne, og vi kompletterede hinanden godt og gjorde hinanden gode. Vi spillede godt, forklarer højrebacken.

Kampen igennem var der en stemning i arenaen, som er yderst sjælden på disse breddegrader. Der blev heppet højlydt med piften og sang fra samtlige tilskuere i hallen.

– Der er ingen tvivl om, at denne arena er voldsom at spille i, og når den lyder på denne måde, så er det enormt rørende, fordi der er så mange følelser indblandet i denne hal, siger Anders Kragh Martinusen.

Aalborg har stor erfaring med at spille under stort lydtryk. Derfor tror Martinusen ikke, at det påvirkede dem så meget.

– Jeg tror, man synes det er sjovt, og Aalborg nyder også at være en del af det. De har spillet i andre store haller, hvor der er endnu mere tryk på end her, siger Martinusen.

Spørgsmålet er nu, om FHK kan fuldende sensationen og vinde DM-guld for første gang siden 1979. Det kræver en sejr i Aalborg på lørdag.

– Det kan vi. Vi skal tro på det og give det et skud og se, hvordan det går, slår Anders Martinusen fast.

FHK tabte den første finale med 31-26. Det var efter en kamp, hvor fredericianerne ikke følte, at de ramte dagen, men hvor Aalborg efter FHK’s udsagn ramte deres topniveau.

– Jeg synes, de parametre vi manglede deroppe, ramte vi, og vi gjorde mange af de samme ting. De har tunge kryds og spillere, der er gode på duellerne og krydsede hinanden op. Det lukkede vi lidt ned for, siger Martinusen.

Den afgørende DM-finale spilles lørdag klokken 16:00 i Sparekassen Danmark Arena i Aalborg.