15 C
Copenhagen
lørdag 23. august 2025

EM 2024: Rejs billigt og bæredygtigt i Tyskland

0

Når bolden sparkes i gang den 14. juni, vil utallige fodboldfans fra hele Europa være på vej til Tyskland – heriblandt danske fodboldfans. Her er alt, du behøver at vide for at komme rundt med offentlig transport under EM 2024.

Hvis du har billetter til EM, rejser du gratis – men der er noget, du skal være opmærksom på

Den grønneste og mest komfortable måde at rejse til og i Tyskland er med tog. Men hvilken billet skal du vælge? En oplagt mulighed er “Fan Pass”, der er en gratis 36-timers billet knyttet til din kampbillet. Den er tilgængelig via UEFA EURO 2024-appen.

Vær opmærksom på, at billetten kun er gyldig i bestemte områder. Derfor er det en god idé at tjekke, om du er dækket, da billetten måske ikke er gyldig i et tilstødende område.

Bruger du den offentlige transport i et område, som billetten ikke dækker, risikerer du en bøde. De relevante offentlige transportområder kan findes på UEFA’s-hjemmeside under “Travel areas”.

Særlige priser i Tyskland
Hvis du gerne vil rejse rundt i Tyskland, uden at bekymre dig om, hvor du er dækket, og hvor du ikke er, kan du vælge “DB Ticket Euro 2024”. Billetten giver adgang til regionale og højhastighedstog mellem de forskellige kampe. Første klasse koster 39,90 euro, og anden klasse koster 29,90 euro.

Kommer du til Tyskland fra Danmark, kan du også bruge “Interrail Pass Euro 2024”, som der er 25% rabat på. Disse tilbud kan bookes via Deutsche Bahn-hjemmesiden og DB Navigator-appen.

For dig, der ønsker at rejse så billigt som muligt, er “Deutschland-Ticket” fra Deutsche Bahn en god mulighed. I modsætning til de særlige EURO 2024-tilbud er denne billet tilgængelig for alle. Den giver dig mulighed for at rejse ubegrænset på tværs af Tyskland for kun 49 euro om måneden – men kun på regionale og lokale tog, busser, sporvogne og undergrundstog.

Denne billet er ikke gyldig til langdistancetog som ICE (Intercity Express), IC (Intercity) og EC (Eurocity) tog. Forbindelser drevet af andre selskaber, som Flixtrain, er også udelukket.

Faldgruben ved “Deutschland-Ticket”
Deutschland-Ticket er kun tilgængelig som abonnement. Hvis aftalen ikke opsiges inden den tiende i måneden, forlænges den automatisk med endnu en måned. Du kan derfor abonnere inden den 10. juni og opsige aftalen efter tilmelding, så du ikke får nogen ubehagelige overraskelser.

Sundhedsvæsenet skal sætte mennesket i centrum

0

Fremtidens udfordringer løses ved at rykke sundhedsvæsenet tættere på den enkelte borger, siger fagforeningen FOA.

Fremtidens sundhedsvæsen bliver præget af flere ældre og flere multisyge borgere. Det er det bagtæppe, Sundhedsstrukturkommissionens rapport er malet på. Kommissionen har i dag fremlagt tre modeller for forvaltningsstrukturen og opgaveplacering i sundhedsvæsenet.

For fagforeningen FOA er fokus ikke på de enkelte strukturforslag, men at en reform af sundhedsvæsenet gør op med den store og stigende ulighed i sundhedssystemet.

– En styrkelse af det nære sundhedsvæsen ude hos borgerne og på plejecentrene er en væsentlig vej til at mindske ulighed. Også gennem en opprioritering af sundheden i de geografiske områder, som vi kan se, halter bagefter i dag, siger Mona Striib, som understreger, at opgaven er at rykke sundhedsvæsenet tættere på den enkelte borger.

– For os kan struktur ikke alene være svaret, strukturer er blot rammer. For FOAs medlemmer og for borgerne, som hver dag mødes ude i virkeligheden, handler det om sammenhæng og faglighed, mener Mona Striib.

Samarbejde og faglig frihed

Mona Striib understreger, at den enkelte medarbejder i dagligdagen har brug for adgang til de relevante oplysninger og til at bruge sin faglighed til at hjælpe borgeren i samarbejde med de andre sundhedsfaglige medarbejdede omkring borgeren.

– Det vigtige er, at de forskellige niveauer i den struktur, man arbejder i, taler og arbejder sammen. For det handler også om at bruge de ansattes kompetencer rigtigt.

Sundhedsstrukturkommissionen kommer også med fem generelle anbefalinger, som gælder uanset hvilken fremtidig struktur politikerne måtte ende med at beslutte sig for. Blandet andet om en styrkelse af det almene område og at der udarbejdes en national sundhedsplan, som skal sætte retningen for en bedre ressourcefordeling mellem det nære sundhedsvæsen og hospitalerne.

– Jeg glæder mig til at fordybe mig i kommissionens 600 tætskrevne sider og til at se de politiske reaktioner, så vi reelt kan se, hvad de kan komme til at betyde for vores medlemmer, siger Mona Striib.

Advarer mod opsplitning af opgaver

Hun påpeger, at Folketinget for kort tid siden er blevet enig om en ny ældrelov, der sætter fokus på selvstændige, tværfaglige teams og den enkelte borgers selvbestemmelse.

– Det er helt nødvendigt, at den nye ældrelov bliver tænkt ind i fremtidens sundhedsvæsen. De to ting er fuldstændigt forbundne størrelser, siger Mona Striib.

– Også derfor vil jeg gerne advare mod en opsplitning af opgaverne i sundhedsvæsenet. Når vi taler om helhedspleje, så omfatter det alle plejeopgaver omkring borgeren – også sygeplejen. Det vil sige ingen helhedspleje uden sygepleje.

Øget trusselsbillede

0

Sikkerhedsmyndighederne har hævet det generelle trusselsniveau for cyberangreb, og der er fokus på risikoen for fysisk sabotage. Energistyrelsen anbefaler derfor, at sektorberedskabet for energisektoren hæves, og at energiselskaber skærper opmærksomheden på sikkerheden ved deres anlæg.

Energistyrelsen anbefaler, at sektorberedskabsniveauet for energisektoren hæves fra grøn (lav trussel) til gul (middel trussel). Det har styrelsen meddelt det statslige transmissionsselskab Energinet, som har ansvaret for ændringer af sektorberedskabsniveauet og iværksættelse af beredskabsforanstaltninger.

Et øget sektorberedskabsniveau er udtryk for, at virksomhederne i el- og gassektoren skal udvise øget opmærksomhed. Beredskabsniveauet gul afspejler, at en eller flere aktører har kapacitet til og intention om angreb/skadelig aktivitet, men at der ikke er indikationer på specifik planlægning af angreb eller skadelig aktivitet mod virksomheder i el- og gassektorerne.

Anbefalingen kommer på baggrund af Politiets Efterretningstjenestes kommunikation 8. maj 2024 om den fysiske sabotagetrussel samt Center for Cybersikkerheds løft af trusselsniveauet for destruktive cyberangreb 4. juni 2024. Energistyrelsen er i en tæt og løbende dialog med sikkerhedsmyndighederne om potentielle trusler. Det sker for at sikre, at beredskabsniveauet i sektoren afspejler det aktuelle trusselsbillede.

Foruden løft af sektorberedskabsniveauet anbefaler Energistyrelsen, at der iværksættes en række konkrete beredskabsforanstaltninger.

En ny lov om styrket beredskab i energisektoren er netop sendt i høring. Loven skal styrke energisektorens modstandsdygtighed og beredskab og implementerer NIS 2- og CER-direktiverne. Loven ventes at træde i kraft ved årsskiftet.

FAKTA
Sektorberedskabsniveauet for el- og gassektorerne

– Sektorberedskabsniveauet består af fem eskalationstrin, der i rækkefølge fra lavest til højest hedder HVID, GRØN, GUL, ORANGE, RØD. I en normalsituation vil beredskabsniveauet være HVID. GRØN indikerer lav trussel, GUL indikerer middel trussel. ORANGE indikerer høj trussel, RØD indikerer meget høj trussel.
– Et øget sektorberedskabsniveau er udtryk for, at virksomhederne i el- og gassektoren skal udvise øget opmærksomhed. Det kan ledsages af konkrete beredskabsforanstaltninger, som relevante virksomheder i el- og gassektoren skal iværksætte.
– Ændringer i sektorberedskabsniveau betyder blandt andet, at kravene til adgang til el- og gasanlæg justeres op eller ned, og at graden af overvågning justeres. De konkrete tiltag varierer fra anlæg til anlæg. Af sikkerhedsårsager kommunikeres de ikke offentligt.
– Sektorberedskabsniveauet fungerer uafhængigt af EU’s kriseniveauer i relation til gasmarkedet (Early Warning, Alert, Union Alert og Emergency) og har ikke noget med den generelle forsyningssituation at gøre. Danmarks energiforsyning vurderes p.t. at være stabil på tværs af alle energikilder.

Fredericias store medie kommer med ny app

0

Udviklingen står aldrig stille hos Danske Digitale Medier A/S, der arbejder aktivt for at levere gratis nyheder. Senest er de nu klar med en ny app til både iPhone og Android, hvor hastigheden har været i centrum for udviklingen.

Betalingsmure er en af de gener, der påvirker langt de fleste gamle medier i Danmark. På trods af de skyhøje statstilskud fra skatteborgerne, tager de fleste medier sig betalt for indholdet, selvom de i forvejen får millioner af kroner for at levere det. Nye medier er en del af markedsudviklingen, og en af de gode ting ved fornyelsen er, at man er nødt til at indtænke kunderne (her læserne), hvis man vil klare sig.

– Vi lytter til både læsere og annoncører, når vi arbejder med vores produkter. For os handler det om at tænke nyt, men samtidig tilpasse os løbende, så vi ikke sidder fast i gamle dogmer eller fortiden. Vi har også tidligere, helt sikkert for at provokere, husstandsomdelt en trykt avis i Fredericia og Middelfart, selvom vi godt vidste, at det er skadeligt for miljøet. Men da der fortsat er mange medier, der mener, at en trykt avis er en “rigtig avis”, var det en god mulighed for at tage penge på annoncemarkedet. Vi havde dog sat en afslutning ind fra starten, da udviklingen naturligvis kun går i retning af digitale medier af indlysende grunde. Derfor har vi også arbejdet på at levere en ny app, der løbende kan udvikle sig efter læsernes og annoncørernes behov, siger Andreas Dyhrberg Andreassen fra Danske Digitale Medier.

Den nye app segmenterer AVISENs markedsposition, men skal samtidig også samle historierne fra hele regionen og Danmark. Brugervenlighed og stabilitet er store prioriteter, men Andreassen ønsker også at kunne appellere til flere unge læsere:

– Unge har et forbløffende lavt forbrug af nyheder. Først og fremmest bruger de mest de sociale medier, dernæst er de gamle medier ofte forudsigelige og kedelige. Betalingsmure gør det også mindre attraktivt for de unge, der gerne vil have, at man kommer hurtigt til sagen. Så i den kommende fase af vores udvikling, vil vi fokusere på at få feedback og tilpasse vores tilbud, så de rammer endnu flere unge. Og i den verden er det nødvendigt at have en app.

AVISEN har i januar 2024 fordoblet sine lokaler og er flyttet ind på STATIONEN på Norgesgade 48 i Fredericia. Huset summer nu af aktivitet og besøgende, hvor kommende koncepter er under fuld udvikling.

– Jeg er utrolig glad for de stærke erhvervspartnere, vi har. De er rygraden i konceptet om at kunne tilbyde nyheder og indsigt uden betalingsmur. Derfor arbejder vi også på, at vores partnere får så meget værdi som muligt, og her er det især en moderne app, der har været efterspurgt. Vi arbejder også på flere apps til vores magasiner og e-aviser, så der bliver lyttet til brugere og kunder. Derudover kommer der mange arrangementer for erhvervspartnerne, men også for de almindelige borgere. Vores grundlæggende motivation er, at vi vil give noget tilbage, der hvor vi er. Derfor er der også et stærkt fokus på eksempelvis Fredericia Magasinet, der jo er meget lokalorienteret og tydeligvis glad for Fredericia. Vi bringer de historier, folk gerne vil læse. Men vi er samtidig også stærke på den historiske formidling. Med den nye app kan vi udbrede det til endnu flere og hurtigere. Det er fordelen ved, at vi har et frit marked, selvom det jo ikke er lige konkurrence, da vores konkurrenter kun overlever på skatteborgernes regning, slutter Andreassen.


Download til iPhone.

Download til Android.

Schultz sælger juridisk indholdsforretning til Karnov Group

0

Karnov Group overtager Schultz’ juridiske indholdsforretning og kundekontrakter på området for at styrke sin satsning på AI-løsninger. Med salget ønsker Schultz at styrke sin kerneforretning inden for digitalisering af velfærdsområdet. Lovfagligheden lever videre i Schultz, hvor virksomheden vil vækste forretningen i den offentlige sektor både organisk og via opkøb.

I et marked med øget konkurrence, hvor lovinformation bliver mere komplekst, og hvor den teknologiske udvikling kræver store investeringer, har bestyrelsen og ejerne, Schultz Fonden, besluttet at sælge den juridiske indholdsforretning fra.

Valget faldt på Karnov Group, der har leveret juridisk information til det danske marked i over 150 år, og dermed er de bedste til at føre forretningsområdet videre, og sikre at kunderne fortsat får juridiske informationsløsninger i høj kvalitet. Karnov Group overtager IP-rettighederne til det juridiske indhold samt de relaterede kundeforpligtelser fra Schultz. Schultz vedligeholder produkterne, indtil implementeringen er fuldført, og for begge parter er det vigtigt, at kundeoplevelsen fortsat er i centrum.

Opkøbet af den juridiske indholdsforretning har stor strategisk værdi for Karnov Group, da det understøtter virksomhedens igangværende udvikling af AI-løsninger for at øge effektiviteten for virksomhedens brede kundeskare.

– Vores ambition er at tilbyde det danske marked de absolut bedste juridiske informationsløsninger med endnu højere kvalitet og øget tilgængelighed. Med opkøbet af Schultz’ juridiske informationsforretning øger vi vores portefølje af lokalt indhold, hvilket giver os endnu bedre mulighed for at udvikle effektive AI-løsninger til både jurister og andre, som tager vigtige beslutninger på baggrund af juridisk information, udtaler Troels Engström Nielsen, Landedirektør for Karnov Group Danmark.

Lovfagligheden lever videre hos Schultz, hvor virksomheden vil vækste forretningen i den offentlige sektor både organisk og via opkøb.

– Schultz er en af Danmarks ældste virksomheder, og det kræver mod at lave til- og fravalg af denne kaliber for fortsat at være en relevant virksomhed for samfundet, vores kunder og vores medarbejdere. Med salget får vi råderum til at tage et endnu større ansvar for at løse de udfordringer, det danske samfund står over for, siger Merete Søby, adm. direktør i Schultz og uddyber:

– Dette kommer til at ske ved, at vi udvider og investerer i vores fagløsninger, og styrker vores kerneforretning inden for digitalisering af velfærdsområdet. Målet er at vækste forretningen i den offentlige sektor og dermed også sikre vores position i markedet.

Schultz fagløsninger såsom Schultz Fasit, Schultz Expose, Schultz Booking mv. samt Schultz Campus påvirkes ikke af aftalen med Karnov. Disse produkter videreføres uden forandringer.

Dansk Erhverv jubler over ny iværksætterstrategi

0
(Foto: Avisen)

Regeringen har præsenteret en ny iværksætterstrategi, der skal løfte den danske iværksætterkultur. Strategien indeholder en række forslag, som Dansk Erhverv længe har efterspurgt.

Onsdag har regeringen præsenteret en længe ventet iværksætterstrategi, og det vækker stor begejstring i Dansk Erhverv, der repræsenterer 18.000 medlemsvirksomheder. Det vigtigste element i iværksætterstrategien er, at der er blevet taget skridt i den rigtige retning for at få flere startups og iværksættere til at blive i landet, selvom de får vokseværk.

Den danske skattelovgivning har nemlig stor betydning for den adgang til investeringer, som startups har i landet, da mindre virksomheder typisk ikke har adgang til store internationale kapitalmarkeder, og derfor rejses kapitalen lokalt.

Det er derfor meget glædeligt, at bl.a. iværksætterskatten, som er udbytteskatten på unoterede porteføljeaktier, skal ophæves. Også lagerbeskatningen på børsnoterede virksomheder, udskydelse af fantomskatten og en lempelse af beskatning på aktionærlån er andre tiltag, der er værd af fremhæve i den nye strategi.

– Der er ingen tvivl om, at danske iværksættere skal have bedre rammevilkår, hvis de skal kunne indfri deres potentiale, og hvis vi skal sørge for at holde på arbejdspladser, vækst og i sidste ende velfærd i Danmark. Finder de ikke kapital herhjemme, finder de den i udlandet, og over tid vil de flytte mod investorerne. Vi risikerer derfor potentielt at miste vigtige virksomheder, siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv har i samarbejde med TechBQQ lavet en undersøgelse, der viser, at 9 ud af 13 startups flytter ud af landet, når de skal vækste.

Dog havde man i Dansk Erhverv håbet, at man i den nye strategi havde sænket aktiebeskatningen, der ville øge investorers incitament til at poste penge i iværksættervirksomheder.
Den danske aktieavancebeskatning er i dag på 42 pct., hvilket er det højeste i Europa.

– Ingen andre initiativer ville have samme effekt for iværksætteri. Den høje aktieskat betyder, at alt for mange iværksættere har svært ved at rejse kapital – og risikoen er alt for skævvredet i forhold til den potentielle gevinst, siger Brian Mikkelsen.

Tiltrækning af udenlandsk talent

For at et iværksættermiljø kan trives i Danmark, er det vigtigt at kunne tiltrække talent fra hele verden. Derfor er Dansk Erhverv også meget begejstrede for, at bruttoskatteordningen
– den såkaldte forskerskatteordning – er blevet lempet med 15.000 kr.

Virksomheder, der har eksisteret i mindre end fem år, kan derfor nu få adgang til talent fra udlandet til en beløbsgrænse på 60.000 kr. mod de nuværende 75.100 kr.

Selvom Dansk Erhverv havde ønsket at lempe ordningen med 20.000 kr., er Brian Mikkelsen alligevel svært tilfreds med resultatet.

– De mange vækst- og iværksættere landet over kan nu få arbejdskraft ind til 60.000 kr. om måneden frem for de nuværende 75.000. Derudover er der i strategien en lang række forslag om at forbedre viden og uddannelser generelt, så samarbejdet med erhvervslivet optimeres, og idéer fra landets uddannelsesinstitutioner kommer til at gøre os rigere på alle parametre i Danmark, siger Brian Mikkelsen.

Mere diversitet i iværksætteri

Dansk Erhverv har derudover længe kæmpet for, at man som selvstændig mand eller kvinde skal kunne tage barsel og samtidig kunne lede sin virksomhed. Som reglerne er i dag, er både mandlige og kvindelige ejerledere underlagt modstridende lovgivning, der gør, at enkelte bliver modregnet i deres barselsgodtgørelse.

Der er fra Dansk Erhvervs side derfor blevet opfordret til en mulighed for at arbejde 5-10 timer om måneden uden modregning i barselsgodtgørelsen. Derfor er regeringens forslag med 3,5 timer om ugen uden modregning et kærkomment forslag.

– Vi har længe været bekymrede for, at der ikke sker noget på diversitet i iværksætteri, og det er derfor essentielt, at man som ejerleder nu under barsel kan få nogle timer om måneden til at ordne alt fra udbetaling af løn til momsindberetning, som jo er lovpligtigt, når man har en virksomhed i Danmark. Man skal kunne nyde tiden med sit livsværk af et barn, samtidig med at man kan holde sit livsværk af en virksomhed i gang – til gavn for hele Danmark, siger Brian Mikkelsen.

Milliardboost til iværksættere

0

I et nyt iværksætterudspil foreslår regeringen 41 konkrete initiativer, der skal løfte vilkårene for danske start-ups og iværksættere. En kommende strategi skal gøre Danmark til et iværksætterland i verdensklasse.

De store erhvervssucceser starter med en god idé og bliver grundlagt på flid og hårdt arbejde.

Danske iværksættere kæmper hver dag for, at netop deres virksomhed skal blive en succes. Det er den iderigdom og virkelyst, Danmark lever af.

Men vilkårene for dansk iværksætteri trænger til et massivt løft, og regeringen præsenterer derfor nu sit udspil til en iværksætterstrategi.

Erhvervsminister Morten Bødskov (S):

– Målet er klart. Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse. Danske iværksættere gør det fremragende, men vi skal sikre dem endnu bedre muligheder for at skabe flere virksomheder og at de kan vokse sig store i Danmark. Derfor lancerer vi nu en række forslag og et årligt milliardbeløb til iværksætterne, så de nu får en langt stærkere hjælpende hånd til at nå deres ambitioner og gøre deres drømme til virkelighed.

Økonominister Stephanie Lose (V):

Danmark skal være verdens bedste land at være iværksætter i. Det er en ambition, vi har. For et stærkt erhvervsliv med iderige og kreative iværksættere er en forudsætning for en sund dansk økonomi. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi har hævet ambitionerne og nu sætter mere end 1,1 mia. kroner af til bedre rammer for iværksættere i Danmark. Af de penge går over 750 mio. kroner til at give skattelettelser, så det bliver lettere at være iværksætter, og så flere forhåbentlig får lyst til at lave en startupvirksomhed herhjemme.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M):

– I Danmark har vi i årtier uddelt dummebøder til iværksættere i stedet for at belønne dem for deres kreativitet og virkelyst. Hvis vi skal undgå, at vores virksomheder får tæsk af deres udenlandske konkurrenter, er vi nødt til at gøre op med det bøvl og bureaukrati, der holder iværksætterne tilbage, og sikre virksomhederne bedre adgang til kapital. Nu giver vi iværksættere og virksomheder en lang række skattelettelser. Blandt andet gør vi op med iværksætterskatten, som holder små investorer tilbage og hæmmer investeringer, og vi vil ændre urimelige regler for aktiebeskatning, som i dag tvinger iværksættere til at betale skatteregninger i millionklassen af penge, de reelt aldrig har tjent.

Skatteminister Jeppe Bruus:

– Vi vil sikre bedre rammevilkår for at etablere og drive virksomhed i Danmark. Derfor foreslår vi at fjerne nogle knaster i skattereglerne, der opleves som urimelige, og hvor iværksættere risikerer at komme i klemme. Det drejer sig fx helt konkret om at lempe beskatningen af aktionærlån. Desuden tager vi nu livtag med lagerbeskatningen ved børsnoteringer, og giver selskaber mulighed for at udskyde deres skattebetaling for gevinster af aktier, til aktierne rent faktisk er solgt.

Udspillet har fem indsatsområder: Bedre adgang til kapital, færre byrder og mindre bøvl, flere talenter frem, flere vidensbaserede iværksættervirksomheder og flere iværksættere i hele Danmark.

Under de fem områder ligger 41 konkrete forslag til initiativer. Der er afsat 2,1 mia. kr. i årene 2024-2026 og 1,1 mia. kr. om året fra 2027.

Regeringen vil nu indkalde til politiske forhandlinger om en iværksætterstrategi.

Længe ventet kvalitetsrapport af udskældt bosted er kommet

0

Virksomheden Komponent har fremlagt en kvalitetsanalyse til Senior- og Socialudvalget omkring det udskældte bosted, Kobbelgården 3. Udvalgsformand Søren Larsen (A) fremhæver særligt ét specifikt punkt, som man tager ved lære af.

Kobbelgården 3 kom i vælten grundet et skærpet tilsyn, der kom i slutningen af 2023. Siden kom der henvendelser fra pårørende og tidligere ansatte på bostedet, der pegede på en række, ifølge dem, kritisable forhold. I april fik bostedet endnu et skærpet tilsyn, som de stadig er under.

Som følge af kritikpunkterne af Kobbelgården 3 er der blevet fremskyndet en analyse af bostedet foretaget af firmaet Komponent, der i forvejen var bestilt til at lave en analyse af det specialiserede voksenområde. Det blev vedtaget allerede i efteråret 2023 inden sagerne omkring Kobbelgården 3 blev kendt, og var et socialdemokratisk budgetforslag.

Nu er delen omkring Kobbelgården 3 færdig og er blevet fremlagt for Senior- og Socialudvalget, der har fået analysen præsenteret af Komponent. Spørgsmålet er, hvad udvalget særligt har taget med fra den.

– Det er svært at sige, hvad man har lært som den største øjenåbner. Vi havde intet negativt hørt, før påbuddet kom, og jeg havde kun fået to pårørendehenvendelser i efteråret 2023. Tilsynsrapporterne var gode, så ingen vidste, hvor galt det egentlig var derude. Det er en læring, at vi skal køre pårørendetilfredshedsundersøgelser hvert år. Vi skal være bedre til at tage fingeren på pulsen, siger Søren Larsen.

En af de ting, som Senior- og Socialudvalget generelt også har fokus på, er nedbringelse af antallet af vikarer.

– Vi vil allerhelst undgå at have vikarer og have det dækket af egne folk, som kender de pågældende borgere bedre. Det er ikke noget, man har haft nok fokus på før, og noget vi er blevet mere bevidste om, siger Larsen.

Søren Larsen husker tilbage på det stormvejr, der pludselig opstod omkring Kobbelgården 3. Han havde ikke set situationen komme, og han vil nu gøre alt for, at der ikke opstår lignende tilfælde fremover, blandt andet ved at gå mere systematisk til værks.

– Vi havde ingen indikationer af, at det var så galt. Vi fik jævnlige tilsyn, og der kunne vi ikke se, at det var så galt. Når man heller ikke får mange pårørendehenvendelser, er det heller ikke til at vide. Men i Socialdemokratiet ønskede vi allerede sidste efterår i forbindelse med budget, at vi fik en kvalitetsanalyse af det specialiserede voksenområde. Vi ville gerne gøre det så godt som muligt, og vi følte ikke, at vi havde en føling med det og ville have det afdækket kvalitetsmæssigt. Nu vil vi komme til at gå mere systematisk til værks og se, hvordan kvaliteten er, når man måler det mere grundigt, siger Larsen.

Nu er der gået noget tid, siden den værste storm har været der omkring Kobbelgården 3, som ikke jævnligt bliver omtalt mere i medierne.

– Min fornemmelse er, at det går den rigtige vej, men det er et langt sejt træk. Det er ikke noget, man bare lige ændrer fra den ene dag til den anden, siger Larsen.

Et andet punkt, som man har fokus på, er, at der har været for få ledere til for mange ansatte på Kobbelgården 3. Det har ikke givet optimale forhold til medarbejderne.

– Ledelsesspændet har været for stort, og der har været for få ledere, det er der ingen tvivl om. Det er generelt noget, man har fokus på i kommunen, at vi helst ikke vil komme i undertal med antallet af ledere, da vi så står mere sårbart. Det er også derfor, vi for 4-5 år siden gik fra en smal organisation i forvaltningen på rådhuset til at have en større, slutter Søren Larsen.

I analysen, der er udarbejdet af Komponent, fremgår det, at handleplanen som er sendt til Socialtilsyn Syd, ikke kun skal opfyldes indtil det skærpede påbud på bostedet ophæves, men fortsætte i resten af 2024. Punkterne er som følger:

  1. Kobbelgården 3: Ansættelse af socialpædagogisk konsulent
  2. Kobbelgården 3: Bygningstilpasning
  3. Kobbelgården 3: Forløb i 2 teams med arbejdsmiljøudfordringer
  4. Alle afdelinger: Reducere anvendelse af vikarer og nuancere vikarbegrebet
  5. Kobbelgården 3: Styrkelse af sundhedsfaglig indsats
  6. Kobbelgården 3: Mere ledelse
  7. Kobbelgården 1 og 3: Tryghed i natarbejdet
  8. Alle afdelinger: Evaluering og udvikling af pårørendesamarbejdet
  9. Alle afdelinger: Sikre og arbejde med strategisk kompetenceudvikling
  10. Kobbelgården 3: Indførelse af reflekterende teams
  11. Alle afdelinger: Nedbringelse af sygefravær

Skole OL-finalen er skudt i gang

0

Kampråb, indmarch, olympisk ild og tusindvis af glade skoleelever fra hele Danmark indtog Billund Idrætscenter tidligere i dag.

Det var 4. klasserne, der skød Skole OL-finalen i gang. Hen over fire dage deltager over 7.400 børn fra hele landet. DIF Skole OL
Indmarch, olympisk ild, fest og farver. Der manglede intet, da Skole OL-finalen blev skudt i gang af 4. klasserne til et brag af en åbningsceremoni. På trods af en overskyet dag var humøret højt blandt børnene.

I de kommende dage skal over 7.400 skoleelever fra hele Danmark dyste i atletik, bowling, bueskydning, brydning, cricket, combat archery, dans, orienteringsløb og roning.

Skole OL-finalen har fokus på fællesskab, trivsel, bevægelsesglæde og leg, alt sammen med det mål at skabe smil hos børnene og fremme deres glæde ved sport og bevægelse. Skole OL-finalen byder på flere elementer fra det rigtige OL, inklusive den traditionelle fakkeltænding og indmarch, hvilket giver børnene en autentisk oplevelse af den olympiske ånd.

– Skole OL-finalen er et af årets højdepunkter – kulminationen på Skole OL-året. Det er fantastisk at se så mange glade børn samlet fra hele landet. Vejret er ikke helt med os i år, men det slår ikke børnene ud. Deres kampråb, hep, high fives og fællesskab begejstrer og varmer mig, siger Janni Thrane, projektleder i DIF Skole OL.

Skole OL-finalen skaber fællesskab

Idrætten spiller en central rolle i at skabe og styrke fællesskabet blandt børnene til Skole OL-finalen. Når børnene deltager i de mange sportsgrene, lærer de ikke kun om teknik og konkurrence, men også om samarbejde, respekt og støtte til hinanden. Idræt giver børnene mulighed for at arbejde sammen som hold, støtte hinanden i både sejre og nederlag, og fejre deres fælles præstationer.

– Det er mega fedt, når folk bliver heppet på. Man får bedre kammeratskab af at være med og så er det sjovt at være afsted med klassen, siger Nikoline fra Lynghedeskolen 4.A i Grindsted.

Det sociale fællesskab betyder meget for børnene, der er med til finalen, og så glemmer man lidt at kigge på sin telefon.

– Man er mere social sammen med sine venner, fordi man ikke sidder med sin telefon hele tiden. Det synes jeg er dejligt, siger Magnus fra Ellekildeskolen 4.B, der håber, at de kvalificerer sig til finalen igen til næste år.

Fakta om Skole OL-finalen

– Skole OL-finalen er for 4.-8. klasse
– 8 sportsgrene: Atletik, bowling, bueskydning, brydning, cricket, combat archery, dans, orienteringsløb og roning.
– 7.432 elever
– 346 klasser
– 193 skoler fra 59 kommuner
– Over 450 frivillige
– Det er DIF (Danmarks Idrætsforbund), der står bag DIF Skole OL, som støttes af Nordea-fonden, TrygFonden, Billund Kommune og Ole Kirk’s Fond. Salling Group (repræsenteret ved Bilka) bidrager med et sponsorat til Skole OL, og Danish Crown sponserer aftensmad til de overnattende børn til finalen. Herudover samarbejder Skole OL med flere specialforbund og kommuner.

Flere landmænd forsikrer deres levebrød mod ekstremt vejr

0

Topdanmark forventer, at interessen for at købe en afgrødeforsikring vil stige yderligere, i takt med at vejret bliver mere ekstremt.

Efter flere ekstreme vejrhændelser det seneste år oplever Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, en stigende interesse for at forsikre sine afgrøder.

En opgørelse fra Topdanmark viser, at omkring 18 procent af de landbrugskunder, som det er relevant for, har tegnet en afgrødeforsikring. Til sammenligning var det fem procent for et år siden.

Hundredvis af landmænd har dermed valgt at købe en afgrødeforsikring i Topdanmark det seneste år. Topdanmark er landbrugets foretrukne forsikringsselskab og forsikrer godt hvert andet landbrug.

– Den stigende interesse for vores afgrødeforsikring kommer efter et begivenhedsrigt 2023, som bød på ekstreme vejrfænomener som tørke, skybrud og sommerstorm. Så der er ingen tvivl om, at sidste års vejrbegivenheder var et wakeupcall for en del landmænd, hvilket har fået flere til at forsikre deres afgrøder mod for eksempel tørke og store mængder regn, siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark.

Forventer endnu større efterspørgsel
Med en afgrødeforsikring er det muligt at forsikre sine afgrøder mod for eksempel tørke og store mængder regn, da den dækker udbyttetab på bl.a. korn, græsser, roer, raps, kartofler og majs.

– Det er et grundvilkår som landmand, at vejret er omskifteligt, men vi forventer, at endnu flere landmænd vil tegne en afgrødeforsikring i fremtiden, i takt med at vejret forventes at blive mere ekstremt. Med en afgrødeforsikring kan landmænd sikre, at de ikke taber penge efter en fejlslagen høst på grund af en række eksterne forhold.

Mens 2023 endte som det vådeste år nogensinde i Danmark, har starten af 2024 også været drivvåd. Med 104 mm endte april 2024 med at blive den vådeste april, som nogensinde er målt i Danmark.

Som landmand skal man nå at købe afgrødeforsikringen, inden man sår sine afgrøder, uanset om det er vår- eller vinterafgrøder. Det skal dog senest ske 1. november eller 1. maj.

Disse områder tegner sig for flest afgrødeforsikringer hos Topdanmark:

Sjælland og øerne: 35 procent.
Sønderjylland: 14 procent.
Østjylland: 14 procent.
Nordjylland: 11 procent.
Nordvestjylland: 11 procent.

Fakta: Afgrødeforsikring dækker mod uforudsigeligt vejr

– Forsikringen dækker udbyttetab på korn, raps, kartofler, majs, hestebønner, spinat, hundegræs m.fl.
– Som det første forsikringsselskab i landet lancerede Topdanmark en afgrødeforsikring i 2019.
– Dækningen omfatter bl.a. tørke, regn, frost, sne, storm, skypumper og skadedyr.
– Landmænd vælger selv i samråd med Topdanmark, hvilken procentdel udbyttetabet skal overstige, før de kan få erstatning ved en skade – altså en udbyttetabsgrad. De kan vælge mellem 15, 20 og 30 procent, og overstiger deres tabte høstudbytte udbyttetabsgraden, får de dækket hele deres normale høst.