2.9 C
Copenhagen
torsdag 9. januar 2025

1 mio. kr. til udsatte i Region Syddanmark

0

LB Foreningen i Region Syddanmark har valgt at uddele 1 mio. kr. til lokale indsatser for udsatte i regionen. ”Vores region har også sine problemer at slås med når det gælder udsathed, og vi ved, at mange frivillige foreninger gør et kæmpe stykke arbejde. Det vil vi gerne støtte,” lyder det fra de regionale repræsentanter for LB Foreningen.

or første gang uddeler LB Foreningen midler målrettet lokale og regionale indsatser i Region Syddanmark. Konkret er der afsat 1 million kr., der skal gå til indsatser for mennesker i udsatte positioner i regionen. I LB Foreningen ser man også gerne, at både store og mindre organisationer byder ind med projekter i alle størrelser.

– Vi ved, at der er udfordringer med bl.a. hjemløshed, mistrivsel blandt børn og unge samt voksne med psykiske problemer. Der er heldigvis mange lokale frivillige organisationer, der med hjerte, engagement og ordentlighed, gør en stor indsats for, at disse mennesker får en mere tålelig tilværelse. Det vil vi gerne støtte i LB, forklarer Inge Gillesberg fra Gråsten, der er en af 15 delegerede for LB Foreningen i Region Syddanmark.

Ifølge statistikker fra Social- og Boligstyrelsen er der således i Region Syddanmark over 7000 unge, der er diagnosticeret med psykisk lidelse, mere end 1000 voksne, der bor på herberger og over 2500 børn og unge er anbragte udenfor hjemmet. Dertil kommer udfordringer med ensomhed blandt ældre, stofmisbrug og psykiske problemer blandt voksne.

– Vi har et ønske om at støtte organisationer, der hjælper mennesker i udsatte positioner ind i samfundets fællesskaber. Vi har et særligt blik på indsatser, som hjælper børn og unge. Det er vi sikker på, at mange organisationer vil kunne hjælpe med og se denne million kroner som en mulighed for at gøre en ekstra indsats for nogle af de mest sårbare mennesker i vores region, siger Torben Mørup, en anden af LB Foreningens delegerede fra Esbjerg.

Man kan søge om op til 200.000 kr., og man kan søge helt frem til 31. marts 2024. Pengene uddeles i maj 2024, når alle ansøgninger er blevet gennemgået. Interesserede kan læse mere og indsende en ansøgning på www.lbforeningen.dk/syddanmark.

Brug for flere investeringer i turismen

0

De seneste år har dansk turisme leveret rekord efter rekord. Men det er vigtigt, at der fortsat investeres i erhvervet, så det gode udgangspunkt udnyttes.

Dansk turisme står på et solidt fundament, hvor de seneste år har budt på rekordhøje overnatningstal og stigning i udenlandske turister, der vælger Danmark som feriedestination. Turismeerhvervet i Danmark er i fremgang, f.eks. når det kommer til tyske og nederlandske gæster samt overnatninger på de danske hoteller. Derudover melder feriehusbureauerne om rekordmange bookede feriehuse i 2024.

Hvis erhvervet fortsat skal vokse og bidrage med lokale arbejdspladser og være en dansk styrkeposition skal der investeres i turismen i Danmark. Særligt uden for de store byer, hvor investeringerne i bl.a. ny overnatningskapacitet ifølge data fra VisitDenmark ikke er fulgt med den stigende efterspørgsel de seneste år.

– Vi har taget temperaturen på dansk turisme, og her er det tydeligt, at Danmark allerede er et attraktivt rejsemål med en åben og imødekommende befolkning og spændende fritidsaktiviteter. Grundlaget er i hus – nu skal vi bygge ovenpå og investere målrettet. For endnu flere skal vælge Danmark til uden for højsæsonen, de nordiske gæster og erhvervsturisterne skal tilbage, og så skal vi helt generelt sikre kvalitetsstærke og tidssvarende oplevelser til vores mange gæster. Vi må ikke sove i timen, når det kommer til at udnytte det potentiale og momentum, der er for dansk turisme, siger erhvervsminister Morten Bødskov.

Regeringen har bl.a. derfor afsat 100 mio. kr. i alt over fire år til en styrket turismeindsats på finansloven for 2024, der skal styrke den bæredygtige turisme i hele landet. Yderligere har regeringen lige inden årsskiftet afsat ca. 40 millioner til bl.a. at udnytte potentialet i hele kalenderåret.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har derudover i november 2023 udmøntet 110 mio. kr. til fire store turismeinfrastrukturprojekter på tværs af landet, der skal bidrage til at sikre flere private investeringer i turismen uden for de store byer. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse forventer, at åbne for ansøgninger til næste runde i løbet af foråret.

Politiet har fokus på bløde trafikanter i næste uge

0
Detail Of Electric Bike On The Grass

Fodgængere, cyklister og knallertførere er bløde trafikanter, der er udsatte i trafikken. Risikoen for tilskadekomst for denne gruppe stiger, når færdselsloven ikke overholdes. 23 cyklister og 9 knallertførere omkom i trafikken i 2022.

Størstedelen af landets politikredse gennemfører i perioden 22. januar til 28. januar 2024 en målrettet indsats mod bløde trafikanter med primært fokus på cyklister og knallertkørere.

Bløde trafikanter udgør en betydelig del af de dræbte og tilskadekomne i trafikken, og de er mere udsat for alvorlige skader, når de er involveret i trafikulykker. I 2022 blev 23 cyklister og 9 knallertførere dræbt i trafikken, hvor yderligere 810 cyklister og 221 knallertførere kom til skade. I en del af ulykkerne var risikobetonet adfærd hos cyklister og knallertkørere en medvirkende årsag.

– Med vores kontroller højner vi trafiksikkerheden. Bløde trafikanter er mindre beskyttede, mindre synlige og nogle har en risikobetonet adfærd i trafikken. Vores mål er at skabe tryghed på vejene, og med disse indsatser er vi med til at forebygge ulykkerne, siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Koncernkommunikation.

Hvis en knallert kører for stærkt, udgør det en væsentlig risiko for føreren selv og for medtrafikanterne. Samtidig skaber høj hastighed ofte utryghed for cyklister og gående på cykelstier og gangstier, hvor støjgener også er en faktor, som er til irritation for omkringboende.

Hvorfor indsats mod cyklister og knallerter?
– Bløde trafikanter er mere udsat for alvorlige skader eller død i ulykker.
– Nogle cyklister og knallertkørere kører over for rødt lys, kører på fortove i fodgængerfelter og tager ikke hensyn til andre trafikanter.
– Ulovlige knallerter udgør en væsentlig risiko for føreren selv og andre.
– Ulovlige knallerter skaber utryghed på gangstier i boligområder, hvor beboerne også generes af støj.

Flere børn starter tidligere i institution efter lov om øremærket barsel

0

Det stiller større krav til pædagogerne, når der er mange helt små børn i vuggestuen, påpeger BUPL.

Over halvdelen af daginstitutionslederne oplever, at børnene er yngre, når de starter i institution.

Det svarer de i BUPL’s årlige vilkårsundersøgelse, som er besvaret af 1.560 ledere i daginstitutioner landet over.

Den nye barselslov, som øremærker 11 af barselsugerne til faren, trådte i kraft i sommeren 2022, og foreløbigt viser tal fra udbetaling at fædrene tager mere barsel, men også at den samlede barselsperiode er blevet en anelse kortere. Debatten er imidlertid gået på, om børn som følge af loven kommer tidligere i institution.

Og det er der noget, der tyder på. 57 procent af daginstitutionslederne svarer i den omfattende medlemsundersøgelse, at hvis de tænker tilbage på det seneste år, er børnene blevet yngre, når de starter i daginstitution.

– Pædagoger er uddannet til at drage omsorg for helt små børn og sikre deres udvikling og trivsel. Men det er klart, at hvis flere børn kommer markant tidligere i institution, kræver det en bedre normering, fordi de allermindste har mere brug for mere én til én kontakt, siger BUPL-formand Elisa Rimpler.

Hver tredje daginstitutionsleder oplever, at der er kommet flere børn i aldersgruppen 6-8 måneder i deres institution. Og knapt halvdelen af daginstitutionslederne oplever, at der er kommet flere børn i alderen 9-11 måneder.

– Hvis loven har den utilsigtede konsekvens, at børn kommer tidligere i daginstitution og vi ser flere små børn under 10 måneder i vuggestuerne, skal kommunerne sikre ressourcer nok til at kunne varetage de behov, som helt små børn har, Især set i lyset af den nationale kvalitetsundersøgelse, der viser at kvaliteten i vuggestuerne er utilstrækkelig, siger Elisa Rimpler.

Selvom daginstitutionsledernes observationer indikerer, at flere børn er kommet tidligere i institution i den første periode efter lovens ikrafttrædelse, bakker BUPL op om loven.

”Den nye barselslovgivning er et vigtigt skridt for ligestillingen på flere planer – både i familien og på arbejdsmarkedet. Vi ser jo netop, at loven rent faktisk har flyttet ved, hvordan forældrene deler barslen imellem sig. Det er rigtig godt for barnet og samtidig bidrager det til mere ligestilling både på arbejdsmarkedet og i hjemmet,” siger Elisa Rimpler og fortsætter:

”Vi følger udviklingen og er selvfølgelig optaget af, at den nye barselslov ikke får negative konsekvenser for børnenes normering i vuggestuerne. Samtidig vil vi forhåbentlig på sigt se, at arbejdsmarkedet tilpasser sig, og fædrene tager tilsvarende mere barsel.”

Nik & Jay er tilbage i Trekantområdet

0
NIk & Jay fredag. Foto: Jacob Worre

Den kommende sommer lover at blive en musikalsk fest i Kolding med lanceringen af MARINAEN LIVE, et nyt initiativ der tiltrækker nogle af landets største musiknavne. Lørdag d. 31. august 2024 forvandles marinaen til en vibrerende scene med et stjernebesat lineup, anført af det berømte danske duo Nik & Jay.

Blandt arrangørerne er EventC, der oprindeligt havde hovedscene i Fredericia, men nu er det marinaen i Kolding, der byder på en større koncertoplevelse.

Nik & Jay, kendt for deres energiske og medrivende optrædener, har allerede skabt en bølge af forventning blandt deres fans. “Lad os ride på en bølge af den bedste energi, musik & bevægelse, under åben himmel, du & jeg, Nik & Jay Sommer 2024,” siger bandet, og lover en dag fyldt med lys, kærlighed og uovertruffen musik.

Men det er ikke kun Nik & Jay, der vil stå på scenen. En række andre talentfulde kunstnere, herunder Mumle, Svea S, Karl William, Hjalmer og Alex Vargas, vil også optræde, hvilket sikrer en hel dag med non-stop musik fra kl. 12.00.

MARINAEN LIVE er dog mere end blot en musikfestival. Arrangørerne har også lagt vægt på at skabe en fuldendt oplevelse med et udvalg af streetfood og barmiljøer. Disse vil blive etableret i området omkring marinaens nye bådopbevaringsplads, inspireret af Streetfood Kolding, og tilbyder en unik kombination af kulinariske oplevelser og afslappet atmosfære.

For dem, der søger en mere eksklusiv oplevelse, er der mulighed for at købe VIP-billetter. Disse tilbyder fordele som fri bar hele dagen og et specielt tidsrum for måltider fra kl. 17 til 20.

MARINAEN LIVE er resultatet af et samarbejde mellem BrandM Live og EventC, sammen med Rock Under Broen. De har samlet et stærkt team af lokale aktører, herunder Kolding Venue, Godset og Restaurant Marinaen, hvilket ifølge Ulrich Nicolaisen, direktør i EventC, er et vidnesbyrd om deres engagement i det lokale musikmiljø.

– Først og fremmest vil dette arrangement være en enestående oplevelse for de 8.000 gæster. Det repræsenterer også kulminationen på et fokuseret og frugtbart partnerskab mellem erhvervslivet, spillestedet, diverse musikarrangører og vores team. Det, der venter, vil uden tvivl være unikt. Vi ser med stor begejstring frem til at åbne dørene for et musikalsk fyrverkeri, med stjerneduoen Nik & Jay som kronen på værket,” udtaler Ulrich Nicolaisen.

Billetsalget er startet og kan findes her

Ny forskning peger på fremtidens pleje

0

Systematisk gennemgang af klager åbner døren til forbedret kommunikation, bedre pleje og et mere patientcentreret sundhedsvæsen i Danmark.

Forskere fra OPEN, Syddansk Universitet har anvendt en ny tilgang til systematisering af patientklager, som kan være med til at forbedre patientsikkerhed og kvalitet på hospitaler over hele landet.

Odense Universitetshospital – Svendborg Sygehus (OUH) er efter en prøveperiode nu klar til at implementere metoden for at lære mere af patientklager.

Fra enkeltsager til helhedsperspektiv

Indtil nu er patientklager i Danmark blevet behandlet enkeltvis, men en ny undersøgelse fra forskningsenheden OPEN viser, at en systematisk tilgang til klager kan ændre, hvordan hospitaler inddrager patientinformation til at udvikle patientsikkerhed og kvalitet i sundhedsvæsenet.

– At bruge denne form for patientfeedback systematisk er helt nytænkende og noget som ellers ikke bliver gjort. Aktuelt drager vi læring på enkeltsagsniveau, men det sker sjældent hverken systematisk eller på tværs af klager, fortæller Søren Bie Bogh, lektor i OPEN.

– Normalt bruger hospitaler personalets observationer til at forbedre kvaliteten, men patientklager giver os vigtige detaljer, som vi ellers måske ville overse. Disse detaljer kan hjælpe os med at se, hvor sundhedsvæsenet har brug for forbedringer.

Hvordan fungerer det?

I stedet for at se på klager som isolerede hændelser, har forskerne fundet frem til en standardiseret metode til at analysere og identificere mønstre og gentagne udfordringer baseret på patientoplevelser. Denne metode åbner op for en patientbaseret forståelse af, hvor forbedringer er nødvendige, og giver mulighed for at diskutere, hvordan de kan implementeres.

– I vores projekt har vi analyseret og kategoriseret flere tusinde patientbeskrivelser. Det har givet os et klart billede af de problemområder, patienterne oplever i sygehusvæsenet, siger Lars Morsø, lektor i OPEN.

– Vores analyse inkluderer ikke kun de officielle klager sendt til Styrelsen for Patientklager, men også e-mails fra patienter eller pårørende til hospitalerne. Ved at bruge denne brede og systematiske tilgang har vi været i stand til at identificere mønstre og tendenser inden for forskellige problemområder, både på tværs af hele hospitalet og i de enkelte afdelinger.

Konkrete resultater

Odense Universitetshospital har som det eneste danske hospital anvendt metoden og systematisk kategoriseret samtlige patientklager og erstatningsansøgninger siden 2017, i samarbejde med forskerne i OPEN.

Forskernes arbejde har ført til, at flere afdelinger nu er interesseret i løbende at følge op på klagesager. De har anmodet om yderligere rapporter og mere detaljerede analyser specifikt for deres afdelinger. Det betyder, at perspektiverne fra patienterne, som vi har udledt af klagerne, allerede bliver anvendt og taget i betragtning flere steder.

Læring for fremtiden

Samarbejdet om kodning af patientklager forsætter i 2024 på OUH.

-Det arbejde der de seneste år er udført af OPEN, med systematisk tilgang til klager og erstatningssager, er meget værdifuldt for OUH. Afrapporteringerne giver klinikerne et godt overblik over fordelingen af sager og kritikpunkter og derved får de mulighed for at agere hurtigere, udtaler lægelig direktør Bjarne Dahler-Eriksen.

-Der bliver således lettere at anvende viden fra klagesager til læring, hvilket er værdifuldt for fremtidens patienter og ligeledes værdifuldt for personalet, der ønsker at udføre deres arbejde så godt og sikkert som muligt.

Mere om forskningen

Tidligere forskning har vist, at det er muligt både at identificere områder med ophobning af klager og områder, hvor mindre alvorlige overses.

Senest har forskergruppen vist, at deres metode kan bruges til at finde ”signaler” i patientklagerne, som kan bruges på tværs af afdelinger og specialer.

Et signal peger på et bestemt område, hvor der er en højere forekomst af klager, end man ville forvente under normale omstændigheder. Det kan bruges som en indikation af, hvor der kan være problemer eller udfordringer, og det kan guide fremtidige interventions- og forbedringsprojekter.

Eksempelvis finder studiet et signal som peger på en overrepræsentation af sikkerhedsproblemer (fejl, hændelser og personalemæssige kompetencer) under undersøgelses- og diagnosefasen. Dette signal var til stede på forskellige typer af afdelinger og også fremtrædende gennem længere tid.

Det taler for at man kan bruge de systematiserede patientbeskrivelser til mere end læring på enkeltsagsniveau og i stedet fokusere på de mønstre og tendenser, der kan uddeles af systematikken.

Indbrud i villa i Bramdrupdam

0

I løbet af weekenden mellem fredag den 20. januar kl. 08:00 og søndag den 22. januar kl. 17:00, blev der begået et indbrud i en villa beliggende på Majvænget i Bramdrupdam.

Gerningsmanden eller gerningsmændene brød ind i huset ved at knuse en rude i et vindue, hvorefter de foretog indstigning i ejendommen. Det oplyser Mikkel Ross fra Sydøstjyllands Politi.

Detaljerne om hændelsen er stadig uklare, og der er på nuværende tidspunkt ikke et fuldstændigt overblik over, hvad der er blevet stjålet fra villaen. Politiet undersøger sagen og søger vidner, der måske har observeret mistænkelige aktiviteter i området i den angivne periode.

Region Syddanmarks vaccinationssæson er godt i hus

0

Vaccinationssæsonen i Region Syddanmark er netop slut. Regionen er meget tilfreds med tilslutningen til vaccination mod COVID-19 og influenza, der generelt har været meget høj. Især syddanskere over 65 år og plejehjemsbeboere har været med til at sikre regionen en samlet tilslutning til begge vacciner for deres målgruppe på lidt over 77 procent.

  1. januar 2024 var sidste dag i den nationale vaccinationssæson 2023/2024. Samlet set er der givet 572.000 vaccinationer mod COVID-19 og influenza i regionen fra 1. oktober 2023 til 15. januar 2024.

For borgere over 65 år ligger tilslutningen på lidt over 77 procent, hvilket også er landsgennemsnittet, mens tilslutningen for plejehjemsbeboerne i regionen ligger på lidt over 86 procent, hvilket også er svarende til landsgennemsnittet.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

– Vi er meget tilfredse med det endelige resultat. Vi kan konkludere, at det resultatmæssigt er en veloverstået vaccinationssæson, vi har rundet af i sidste uge. Vores organisering med regionale vaccinationscentre og aftalen med apotekerne har, trods noget kritik i starten, vist sig at give et virkelig godt resultat – og jeg vil gerne takke de mange medarbejdere på både vaccinationcentre og apoteker for et godt stykke arbejde. Jeg noterer mig samtidig, at resultaterne på tværs af alle fem regioner er meget ens, og det understøtter fint den forventning om en stor tilslutning, vi havde ved vaccinationsindsatsens start i efteråret.

Apoteker har givet ca. 60 procent af vaccinationerne
Samlet set viser regionens egen opgørelse af vaccinationer fra 1. oktober 2023 til og med december 2023, at godt 60 procent af vaccinationerne er givet på apoteker, mens de resterende 40 procent er fordelt på regionens vaccinationscentre, vaccinationer lokalt på plejehjemmene og udkørende enheder til f.eks. immobile borgere.

Regionen har fulgt Sundhedsstyrelsens tidsplan for vaccinationssæsonen. Det betød, at der de første otte uger af vaccinationssæsonen var taget hensyn til en større interesse med større kapacitet og flere tider til booking end sidst på sæsonen. Regionen lukkede fra slutningen af november og frem løbende vaccinationscentre og apoteker, efterhånden som efterspørgslen efter vaccinationer faldt.

Kurt Espersen siger:

– Vi har haft et godt samarbejde med apotekerne om udrulningen af vaccinerne, og det er vores klare vurdering, at vi sammen er kommet godt i mål. Sundhedsstyrelsen havde tilkendegivet, at formålet med vaccinationsindsatsen denne gang ikke var at vaccinere alle de første uger af sæsonen, men at få så mange i målgrupperne som muligt vaccineret i løbet af hele vaccinationssæsonen. Det, mener jeg, er lykkedes rigtig godt for os.

Næste vaccinationssæson
Sundhedsstyrelsen lægger op til, at regionerne også i den kommende vaccinationssæson får en aktiv rolle i organiseringen af COVID-19- og influenzavaccinationerne. De præcise rammer for den kommende vaccinationssæson vil Sundhedsstyrelsen tage stilling til i løbet af de kommende måneder.

Kurt Espersen siger:

– Til en eventuel kommende vaccinationssæson vil vi selvfølgelig bruge alle de gode erfaringer, vi har gjort os, ikke bare denne sæson, men helt tilbage fra 2020, til at gøre vaccinationsoplevelsen endnu bedre og nemt tilgængelig for borgerne. Derfor er det også afgørende både for os og dem, vi samarbejder med omkring vaccinationerne, at de nationale sundhedsmyndigheder giver os en melding hurtigst muligt, hvis vi skal løse opgaven igen i år. På den måde får vi så meget tid til planlægning og et eventuelt udbud som muligt.

Kommune opsiger samarbejde: Bech-Bruun reagerer

0

I lyset af den nylige opsigelse af samarbejdet mellem Aarhus Kommune og advokatfirmaet Bech-Bruun, har Steen Rode, firmaets Chief executive partner, udtalt sig om situationen. Bech-Bruun skriver i en mail til AVISEN:

– Bech-Bruun har i mange år haft et tæt og tillidsfuldt forhold til Aarhus Kommune, bidragende til vigtige projekter for byens udvikling og borgere, hvilket de er stolte af. Rode udtrykker at firmaet er ærgerlige over kommunens beslutning, som er baseret på hændelser fra 2014.

Ifølge Rode skete der for ti år siden en fejl, begået af en advokat som ikke længere er en del af firmaet. Denne fejl bestod i at overskue, at en tysk bank var involveret i grov svindel. Rode understreger, at denne beslutning ikke afspejler Bech-Bruun som det er i dag.

Desuden tager Bech-Bruun kraftig afstand fra skattesvig og skatteunddragelse. Rode påpeger, at firmaet ikke blev dømt for skatteunddragelse eller medvirken hertil, men blev erstatningsansvarlig for en del af tabet, som svindlen forårsagede. Højesterets dom tages seriøst, og firmaet beklager dybt, at deres navn er blevet forbundet med svindel mod den danske stat. Rode forsikrer, at deres kontrolmekanismer og processer i 2024 er stærke nok til at forhindre lignende episoder, idet de har investeret i at styrke deres forsvar mod misbrug af kriminelle.

Bech-Bruun fortsætter med at færdiggøre igangsatte opgaver under deres eksisterende rammeaftale med Aarhus Kommune, indtil samarbejdet officielt ophører pr. 30. april 2024.

Læs også:

Aarhus kommune opsiger aftaler med advokatfirmaet Bech-Bruun

0
Foto: AVISEN

Imens Fredericia Kommunes byråd har valgt at fortsætte samarbejdet med Bech-Bruun, så vælger Danmarks andenstørste kommune, Aarhus at opsige samarbejdet. Årsagen er simpel: Advokatfirmaet Bech-Bruun har udvist en eklatant mangel på dømmekraft og medvirket til at påføre det danske samfund meget store tab ved at medvirke i udbytteskatte-skandalen, siger borgmesteren i Aarhus.

Aarhus Kommune har siden udbyttesagen mod advokatfirmaet Bech-Bruun blev rejst haft en skærpet opmærksomhed i forhold til virksomheden. Efter højesteretsdommen imod Bech-Bruun er det efter nøje overvejelse besluttet at opsige både kommunens rammeaftale med selskabet og en aftale om Aarhus Kommunes DPO-funktion.

Højesteret afsagde den 20. november 2023 dom i sagen anlagt af den danske stat (Skatteforvaltningen) mod advokatfirmaet Bech-Bruun i den såkaldte udbytteskattesag. Bech-Bruun blev i Højesteret dømt til at betale 400 mio. kr. til staten for i forbindelse med sin rådgivning af den tyske bank, North Channel Bank, i 2014 at have handlet ansvarspådragende over for Skatteforvaltningen.

På den baggrund har Aarhus Kommune efter nøje overvejelse besluttet at opsige sine to aftaler med Bech-Bruun; En aftale om Aarhus Kommunens DPO-funktion og kommunens rammeaftale med virksomheden, så selskabet ikke får nye opgaver med udgangspunkt i den.

– Med beslutningen vil vi gerne sende et meget klart signal om, vi tager afstand fra den rådgivning firmaet i den pågældende sag har ydet. Advokatfirmaet Bech-Bruun har udvist en eklatant mangel på dømmekraft og medvirket til at påføre det danske samfund meget store tab ved at medvirke i udbytteskatte-skandalen. Opsigelsen er samtidigt et generelt signal til vores rådgivere og samarbejdspartnere, om hvilke forventninger vi har til vores forretningsforbindelser, siger Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard.

Borgmester Steen Wrist. Foto: AVISEN

I Fredericia kører man videre med Bech-Bruun. Det bekræfter borgmester Steen Wrist:

– Der er ikke kommet nye oplysninger som ændrer på den orienteringssag vi fik i Økonomi og Erhvervsudvalget tilbage i december, oplyser borgmester i Fredericia Kommune, Steen Wrist (S).

Fakta

Aarhus Kommune har i 2020 indgået en rammeaftale med Bech-Bruun om levering af advokatydelser. Desuden har kommunen i 2022 indgået aftale med Bech-Bruun om levering af lovpligtig DPO-service.

Aarhus Kommune har ikke juridisk mulighed for at ophæve aftalerne med Bech-Bruun uden varsel, da Bech-Bruun ikke har misligholdt aftalerne, men kommunen kan opsige rammeaftalen med Bech-Bruun med tre måneders varsel til den første i en måned. Dvs. aftalen kan opsiges, så samarbejdet ophører pr. 30. april 2024.

Bech-Bruun kan dog færdiggøre allerede igangsatte opgaver i henhold til rammeaftalen og kan tildeles nye opgaver frem til 30. april 2024.

Aarhus Kommune kan ligeledes opsige aftalen om levering af DPO-service med minimum tre måneders forudgående skriftligt varsel til den første i en måned.