20.6 C
Copenhagen
fredag 20. juni 2025

Flere syddanskere får hjælp til fertilitetsbehandling

0
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

Regionsrådet godkendte i dag fordelingen af midler, der skal styrke og udvide fertilitetsbehandlingen i Region Syddanmark. Pengene skal primært gå til enlige og par, som fra 1. august 2024 tilbydes op til seks reagensglasbehandlinger til første barn – i stedet for de tre, de kan få i dag. Unge kræftpatienter og fertilitetspatienter med behov for psykologhjælp tilgodeses også.

Drømmen om at få et barn naturligt går desværre ikke i opfyldelse for alle, der ønsker det. Derfor har regeringen med finansloven for 2024 besluttet at afsætte 45 mio. kr. om året fra 2024 og frem til at styrke fertilitetsområdet i hele landet.

Med de penge kan regionerne fremover tilbyde op til seks forsøg med reagensglasbehandling af enlige og par til første barn. I dag tilbydes de maksimalt tre forsøg.

I Region Syddanmark udgør andelen af de 45 mio. kr. fra finansloven 9,5 mio. kroner årligt.

Formand for Sundhedsudvalget Mette With Hagensen (S) siger:

– Det er rigtig glædeligt, at vi fra 1. august 2024 kan tilbyde både enlige og par op til seks reagensglasforsøg til første barn. Mange oplever i dag, at der netop skal flere forsøg til end tre, før det lykkes at blive gravid. Derfor giver det kun god mening, at vi investerer i vores fælles fremtid ved at udvide antallet af forsøg. Jeg håber, at vi hermed vil kunne hjælpe med at opfylde endnu flere enlige og pars største ønske, nemlig at blive forældre og danne familie.

Fertilitetsbehandling styrkes på flere fronter
Regionen gennemfører lige nu ca. 700 reagensglasbehandlinger om året. På Fertilitetsklinikken på Odense Universitetshospital, der er regionens klinik for reagensglasbehandling, forventer man, at tilbuddet om ekstra reagensglasforsøg til første barn vil betyde ca. 150 ekstra behandlinger om året.

Derudover vil Fertilitetsklinikken fra 1. januar 2025 med midlerne også kunne tilbyde flere at komme hurtigere i gang med behandling ved at tilbyde 100 ekstra fertilitetsbehandlingsforsøg om året.

Unge kræftpatienters fertilitet sikres
Region Syddanmark vil også fremover systematisk kunne tilbyde unge kræftpatienter fertilitetsbevarende behandling. Det betyder, at de vil kunne få udtaget og nedfrosset æg og sæd, inden de går i gang med kemobehandling.

Mette With Hagensen siger:

– Unge, der rammes af en kræftsygdom, mister allerede rigtig meget af deres ungdomsliv og for nogle deres mulighed for at leve deres liv som alle andre unge. Med finanslovsmidlerne kan vi sikre, at de ikke også mister muligheden for at stifte familie i fremtiden. Unge kræftpatienter i regionen er tidligere blevet tilbudt at få taget æg ud eller at få nedfrosset sæd, men det har ikke været en fast del af alles behandlingsforløb før nu.

Udover unge kræftpatienter vil en række udvalgte unge patienter med f.eks. sklerose og endometriose samt transkønnede kvinder også blive tilbudt systematisk fertilitetsbevarende behandling. Samlet set er der afsat midler til, at 65 patienter årligt fra 1. august 2024 kan få hjælp ud over de ca. 20, som allerede får hjælp i dag.

Hjælp til at håndtere det mentale
Alle enlige eller par i fertilitetsbehandling oplever en grad af angst, sorg, mistrivsel eller depression. Derfor vil regionen bruge en del af finanslovsmidlerne på at tage god hånd om enlige eller par, der har behov for det.

Pengene vil gå til at screene den enlige eller parret for mistrivsel i forbindelse med behandlingsforløbet. Hvis det vurderes, at de har brug for hjælp, kan de fra 1. oktober 2024 og frem tilbydes op til to samtaler med en psykolog.

Mette With Hagensen siger:

– Vi ved, at den mentale rejse, patienter i fertilitetsbehandling er på, ofte kan opleves som en følelsesmæssig rutsjebanetur. Det giver derfor rigtig god mening at tilbyde patienter, der mistrives, samtaler med en psykolog, hvis de ønsker det, så de kommer godt igennem deres behandlingsforløb.

Derudover vil Fertilitetsklinikken udvide telefontiderne, så patienterne har bedre mulighed for at tage kontakt til personalet, hvis de oplever bekymringer undervejs i forløbet.

Regeringen og Danske Regioner indgik 18. juni 2024 en aftale om offentligt tilbud om reagensglasbehandling til andet barn. Det forventes, at regionerne vil være klar til at tilbyde hjælp til andet barn fra 1. december 2024.

– Jeg er rigtig glad for, at vi nu styrker fertilitetsområdet og udvider antallet af fertilitetsforsøg fra 3 til 6 for par og enlige, som ønsker sig en baby. Det giver dem mere ro, fordi de nu ved, at de har op til 6 forsøg og dermed større chance for, at det lykkes at blive gravide. Senere på året skal vi udvide tilbuddet til også at gælde barn nummer to. Det betyder meget for mig, at vi nu kan tilbyde dette til kommende forældre, fordi jeg ved, hvor stor en gave et barn er. Derfor var det også en af de ting, som jeg gik til valg på sidste gang, og som jeg har fulgt meget nøje. Så at det nu bliver til virkelighed, er bare rigtig glædeligt, siger Pernelle Jensen fra Venstre.

Danmark videre efter drama mod Serbien

0

Danmark er klar til 1/8-dels finalerne efter et dramatisk 0-0 opgør mod Serbien i den sidste gruppekamp. Dette resultat sender Danmark videre til knockoutkampene, hvor de møder de velspillende naboer fra Tyskland lørdag aften i Dortmund. Trods en samlet gruppefase uden sejre, sikrer tre uafgjorte kampe Danmark en plads videre i turneringen.

I et eksempel på, hvordan uafgjorte kampe kan bane vejen til succes, kan Portugal fra 2016 nævnes. De præsterede det samme og endte som europamestre, selvom det er optimistisk at tro, at Danmark kan gentage denne præstation.

Sådan så det ud tirsdag aften på Rådhuspladsen i Fredericia. Foto: AVISEN

Efter en helstøbt indsats mod England i tidligere runder, sled Danmark specielt med de offensive ideer i dagens kamp. De danske spillere havde svært ved at nedbryde det serbiske forsvar. Selvom det ikke var kønt, hvad vi så på banen i dag, spillede danskerne med stor disciplin. De første 60 minutter dominerede Danmark spillet og havde så meget boldbesiddelse, at det burde have givet større chancer.

I de sidste 30 minutter var det serberne, der satsede alt, men det danske forsvar holdt stand, anført af en særdeles velspillende Jannik Vestergaard. Efter 5 minutters ekstra spilletid kunne de danske spillere løfte armene i jubel over det opnåede resultat.

https://www.philips.dk/c-m-so/tv

Samtidig spillede England og Slovenien også 0-0 i deres kamp, hvilket betyder, at Danmark slutter på andenpladsen i gruppen. Det sætter scenen for et spændende møde med de tyske værter i den kommende knockout-runde.

EM 2024. Foto: AVISEN

Danmark står overfor en udfordring mod Tyskland, men håbet og viljen om at gå videre i turneringen er intakt. Vi skal ikke hjem, vi skal videre.

Bro over E45 forsvandt bid for bid 

0

Se, hvordan det gik for sig, da Vejdirektoratet rev en 900 tons tung bro ned over E45 Østjyske Motorvej hen over en nat. Arbejdet var minutiøst planlagt og tiltrak flere nysgerrige borgere.

Lørdag den 22. juni klokken 17.00 blev politi og hjemmeværn sendt i aktion.

Jyllands trafikale hovedpulsåre, E45, blev spærret, og trafikken omdirigeret, så der var plads til maskiner og mandskab. På blot 16 timer fik de revet en 900 tons tung bro ned, som løb på tværs af E45.

Det var den gamle bro, der førte Bredalvej over E45 mellem Vejle og Hedensted, der måtte lade livet til fordel for udvidelsen af motorvejen.

Se en facinerende video fra bronedrivningen (Video: Kingo Karlsen, redigeret af Vejdirektoratet)

Arbejdet med nedrivningen var planlagt minutiøst, og lige inden klokken slog 09.00 søndag formiddag, kunne motorvejen igen byde trafikanterne velkommen.

”Vi havde virkelig travlt, og tiden blev udnyttet fuldt ud. Først blev motorvejen sikret mod skader ved at udlægge store jernplader under broen, hvorefter seks store nedbrydningsmaskiner kørte i stilling. I løbet af de først tre timer havde de klippet størstedelen af brodækket ned. 600 kubikmeter beton blev knust og kørt væk, inden motorvejen blev genåbnet lige før afleveringstidspunktet,” siger projektchef i Vejdirektoratet John Kjærsgaard.

Holdet bestod foruden Vejdirektoratet af Arkil A/S, Kingo Karlsen og Safe Road.

God trafikafvikling med hjælp fra Hjemmeværnet

Vejdirektoratet havde stort fokus på at få trafikken til at glide på omkørselsruten under spærringen af motorvejen og havde derfor allieret sig med Hjemmeværnet.

De hjalp med at dirigere trafikken blandt andet ved afkørsel <58> Hedensted og sørgede for, at der ikke var nogle trafikanter, der kørte ned på motorvejen.

“Da motorvejen var afspærret på hele strækningen mellem afkørsel <58> Hedensted og <59> Hornstrup, udnyttede vi desuden muligheden for at få foretaget omfattende asfaltreparationer på strækningen. Arbejdet foregik uden, at det påvirkede bronedrivningen, som selvfølgeligt var det primære fokus,” siger John Kjærsgaard.

Arbejdet med at nedrive broen blev fulgt tæt af mange nysgerrige borgere fra lokalområdet, som benyttede anledningen til en aftengåtur med plads til at følge nedrivningen og de store maskiner på tæt hold.

Arbejdet med at skabe mere plads til trafikanterne kan nu fortsætte, indtil næste bro over E45 skal rives ned i 2025. Her venter en endnu større bro – og dermed en endnu større opgave for Vejdirektoratet, som nu vil gå tilbage og evaluere på weekendens arbejde.

null
Maskinerne åd broen stykke for stykke, indtil den 900 tons betonbro var forsvundet. Foto: Kingo Karlsen

Et 3. spor på E45

Vejdirektoratet udvider motorvej E45 mellem Kolding og Randers flere steder på en i alt 60 km lang strækning. Snart bliver det nemmere og hurtigere at komme frem.

Læs mere om udvidelsen af E45 og hold dig opdateret på de trafikale gener, mens der bygges på trafikinfo.dk

Fredericia Håndboldklub henter Bundesligaprofil

0

Fredericia Håndboldklub kan med stolthed præsentere endnu en ny spiller. Mads Kjeldgaard Andersen trækker i FHK-trøjen fra 1. juli og tre år frem. Mads har i denne sæson spillet i Bundesligaen for Bergischer HC og har tidligere haft stor succes i den danske liga gennem tre sæsoner.

Direktør i Fredericia Håndboldklub, Thomas Renneberg-Larsen, er yderst tilfreds med den spændende tilføjelse til holdet.

– Med tilgangen af Mads får vi en bagspiller med et fantastisk skud, stor hurtighed, og som samtidig er en fremragende forsvarsspiller. Vi har haft øje på Mads igennem flere sæsoner, og vi er utrolig glade for at kunne hente ham hjem fra Bundesligaen, til trods for den store interesse fra flere udenlandske klubber, siger han.

Mads Kjeldgaard Andersen har en imponerende karriere bag sig. I sin sidste sæson i Bjerringbro-Silkeborg Håndbold (2022/23) scorede han 200 mål og leverede 117 assists, hvilket placerede ham som nr. 3 på topscorerlisten. I den seneste sæson i Bergischer HC (2023/24) fortsatte han med at imponere med 102 mål og 90 assists.

I FHK ser vi frem til alt det, Mads Kjeldgaard Andersen vil bringe til holdet, især i lyset af de udfordringer, der venter i den kommende sæson. Med Mads’ kvaliteter tilfører vi flere kompetencer til vores bagkæde, hvilket er vigtigt med det tætte kampprogram i både Champions League og Herreligaen. Det er altid godt med en ekstra bagspiller, og Mads’ kunnen vil være en stor fordel for os, fortæller Renneberg-Larsen og afslutter:

– Vi byder Mads og hans hustru Jessica velkommen til Fredericia Håndboldklub fra 1. juli, med første træning den 25. juli i Middelfart Sparekasse ARENA.

Mads Kjeldgaard Andersen selv ser frem til sit skifte til Fredericia Håndboldklub med stor entusiasme.

– Jeg ser virkelig frem til mit skifte til Fredericia Håndbold. Efter min snak med Guðmundur og Thomas var jeg overbevist om, at FHK var det perfekte sted for mig. Det er en klub, hvor jeg kan dyrke mit spil og samtidig bidrage til holdets succes, forklarer han.

Stærk sportslig kultur

Mads understreger vigtigheden af Fredericias stærke sportslige kultur og den støtte, klubben får fra sine fans. Noget som vi allerede ved driver spillerne i FHK fremad.

– Jeg glæder mig til at bidrage til holdets fremgang og blive en del af Fredericias stærke sportslige kultur. HK Ultras’ passion og dedikation skaber en fantastisk atmosfære i hallen. At spille for en klub med så engagerede fans vil give mig ekstra motivation på banen, understreger han.

Glæder sig til Champions League

Ligesom resten af Fredericia HK ser Mads frem til de spændende sportslige udfordringer, som venter i den kommende sæson, hvor vi for første gang i 40 år kæmper med om de største medaljer.

– At spille Champions League og igen kæmpe om det danske mesterskab bliver som en drøm, der går i opfyldelse. Det bliver fantastisk at ses i hallen efter sommerferien, siger Mads Kjeldgaard Andersen.

Region Syddanmark leverer godt klimaregnskab

0

Effektive indsatser inden for fødevarer og energiforbrug samt færdige byggerier og dermed færre anlægsaktiviteter betyder, at Region Syddanmarks klimaaftryk i 2023 var 12 pct. lavere, end det var i 2020.

Mindre oksekød på gaflen, et farvel til fossile varmekilder og færdiggjorte byggerier med et deraf følgende lavere forbrug af byggematerialer slår positivt i gennem i Region Syddanmarks samlede klimaregnskab for 2023. Et regnskab, som regionsrådet netop har godkendt.

Klimaregnskabet 2023 viser, at regionen i 2023 udledte 12 pct. mindre CO2 sammenlignet med 2020, og at størstedelen af CO2-besparelsen – 9,5 pct. – blev hentet inden for byggeri og vedligehold.

Resultatet glæder Karsten Uno Petersen (S), der er formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling, for det er et stort og vigtigt skridt nærmere regionens målsætning om at få reduceret klimaaftrykket med mindst 35 pct. inden 2030.

– Vi arbejder på alle fronter for at mindske vores C02-udledning, og jeg er glad for at se, at pilen peger den rigtige vej, og at vi ser frem mod, at de mange regionale grønne tiltag fra de seneste år gør indhug i regionens CO2-udledning og bidrager til den grønne omstilling.

Færdige byggerier gør klimaaftrykket mindre
Ca. 20 pct. af regionens samlede klimaaftryk stammede i 2020 fra byggeri og vedligehold. Men siden da har regionen afsluttet flere byggeprojekter på bl.a. Sygehus Sønderjylland, og derfor var byggeaktiviteten i 2023 mindre end i 2020.

Udviklingen, der vil fortsætte i de kommende år, har medvirket til, at klimabelastningen fra byggeri og vedligehold nu er faldet til at udgøre ca. 14 pct. af regionens samlede klimaaftryk.

Klimaindsatser virker
CO2-udledningen, der relaterer sig til regionens indkøb af varer og tjenesteydelser i forbindelse med især driften af sygehuse, udgør ca. 75 pct. af regionens samlede klimaaftryk. Det ligger ret stabilt, hvis man ser bort fra, at regionen i 2023 købte 90 pct. færre pandemiværnemidler sammenliget med 2020, hvor Danmark var ramt af COVID-19-pandemien. Det svarer til en besparelse på ca. 16.000 ton CO2.

Regionens indsatser inden for energi-, fødevare- og affaldsområdet har også båret frugt.

– Klimabelastningen fra regionens energiforbrug er siden 2020 faldet med 9,6 pct., og alle regionens sociale centre har nu omlagt fossile varmekilder til fjernvarme eller varmepumper.
– Klimabelastningen fra fødevarer er siden 2020 faldet med 9,2 pct. Alene ved et faldende kødforbrug er det er lykkedes at spare 1.200 ton CO2, hvoraf de 824 ton CO2 er opnået ved at bruge mindre oksekød.
– Den samlede affaldsmængde er siden 2020 faldet med 9 pct., og dermed nærmer regionen sig med hastige skridt sit mål om at reducere affaldsmængden med 10 pct. sammenlignet med 2018.
– Øget transport og forbrug af gasser
– Der er dog også områder, hvor CO2-udledningen er steget. I 2023 blev der kørt flere kilometer både i regionens ambulancer samt i regionens og medarbejdernes egne personbiler, og det betyder, at klimabelastningen forbundet med transport er steget med ca. 2,4 pct. sammenlignet med 2020. Den udvikling vil regionen vende ved at reducere kørselsbehovet og bilflåden og frem mod 2030 gøre alle regionens personbiler fossilfri

Klimabelastningen, der er forbundet med den direkte udledning af gasser, steg med knap 10 pct. i 2023 i forhold til 2020, til trods for at det er lykkedes at sænke forbruget af anæstesigasser. Stigningen skyldes både et øget forbrug af lattergas samt et øget forbrug af kølemidler med en høj klimabelastning. For at stoppe denne udvikling vil regionen bl.a. investere i maskiner, der kan spalte lattergas til ufarlige restprodukter. Den udvikling vil regionen vende med nye tiltag der skal begrænse gassernes negative CO2-effekter.

Samlet udgør CO2-reduktionerne fra regionens klimaindsatser inden for energi, transport, direkte udledning af klimagasser og fødevarer i alt 2,2 pct. af regionens samlede CO2-besparelse på 12 pct.

Fakta om Region Syddanmarks klimaregnskab ”Grøn omstilling 2023”
Region Syddanmark vil reducere sit samlede klimaaftryk med mindst 35 pct. inden 2030 i forhold til 2020. Det svarer til en reduktion på omkring 250.000 ton CO2.

Region Syddanmarks seneste klimaregnskab viser, at regionens sygehusdrift og øvrige aktiviteter i 2023 førte til en samlet udledning på ca. 690.000 ton CO2, Det er 93.000 ton mindre CO2 end i 2020, hvilket svarer til fald på 12 pct.

Beregningen af det årlige klimaaftryk indbefatter en opgørelse over den CO2-udledning, der relaterer sig regionens forbrug af energi, transport, bedøvelsesgasser, fødevarer, affald, byggeri og vedligehold samt indkøb af varer og tjenesteydelser.

USTC oplever et år med markante tab

0

Regnskabsåret 2023/24 blev på mange måder et ”Annus Horribilis” for USTC, som ejes af familien Østergaard. Situationen omkring jordskredet ved Nordic Waste og andre enkeltstående tab betyder en markant nedgang i indtjeningen.

Årets resultat før skat ender på DKK 252 mio., en væsentlig nedgang fra sidste års rekordresultat på DKK 2.926 mio. De fortsættende aktiviteter i koncernen leverede ellers det næstbedste resultat i koncernens historie med DKK 1.834 mio., men derfra skal trækkes store tab på nedlukning af enkeltstående aktiviteter på i alt DKK 1.582 mio.

Fire USTC-selskaber bidrog hver med et resultat før skat på mere end DKK 200 mio. fra deres fortsættende forretninger, nemlig Bunker Holding, CM Biomass, SDK FREJA og Uni-Tankers. Dette er et konkret resultat af koncernens strategi om at have flere ben at stå på. Omsætningen faldt til DKK 117 mia. fra DKK 150 mia. i sidste regnskabsår. Egenkapitalen i USTC er DKK 4,5 mia., og koncernen beskæftiger mere end 4.500 medarbejdere fordelt på 164 kontorer i 38 lande. USTC-koncernens strategi om at være til stede i mange forskellige brancher og industrier har i regnskabsåret 2023/24 været afgørende for, at koncernen kommer ud med et positivt resultat før skat.

De markante tab på enkeltstående aktiviteter ligger i SDK FREJA, som har lidt betydelige tab i forbindelse med forsøget på at standse jordskredet i Nordic Waste og den efterfølgende nedlukning af selskabet. Men også Bunker Holding har måttet acceptere store tab på nedlukning af cargo-forretning i Afrika, som man har besluttet at ophøre med grundet geopolitisk uro, selvsanktionering i forhold til salg af russisk olie og generelt svære markedskonditioner.

Nina Østergaard Borris. Foto: AVISEN

”Som CEO er det ikke køn læsning at se årets regnskab. Det ligger langt under, hvad koncernen har præsteret i de seneste mange år. Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med selve resultatet, men hæfter mig ved, at koncernen som helhed har fået en god start på det nye finansår. Det taler sit tydelige sprog om kulturen i koncernen, at vi kan tage nogle hårde slag, men kæmper videre, og jeg er meget imponeret over, hvad vores medarbejdere har udrettet”, fortæller medejer og CEO for USTC Nina Østergaard Borris.

De fortsættende aktiviteter i Bunker Holding, CM Biomass, Uni-Tankers og SDK FREJA har trods udfordrende markedsforhold leveret meget positive resultater på mere end DKK 200 mio. for hvert selskab. Unit IT er vokset betydeligt og har gennemført markante opkøb, som påvirker resultatet negativt i år, men stiller selskabet stærkt til vækst i de kommende år.

Store forventninger til det nye finansår

Som et konglomerat med et miks af driftsselskaber har USTC mange ben at stå på. Trods årets tab er kerneforretningen i rigtig god form, og de nødvendige afskrivninger er foretaget, så selskaberne står stærkt til fortsat vækst.

Torben Østergaard-Nielsen

”Én ulykke kommer sjældent alene, og det forgangne år har på alle måder været et annus horribilis med nedlukning af aktiviteter, som vi ellers havde store forventninger til. Det har gjort særligt ondt på os alle, at vi har måttet lade et selskab i koncernen gå konkurs for første gang i vores knap 150-årige historie”, fortæller medejer og bestyrelsesformand Torben Østergaard-Nielsen og fortsætter:

”Når det er sagt, er jeg stolt over, at vi kommer ud af året med et positivt resultat. Havde vi undgået disse enkeltbegivenheder, ville USTC have kunnet levere sit næstbedste resultat nogensinde. Det giver mig tro på fremtiden”.

Koncernens årsregnskaber bliver indleveret til Erhvervsstyrelsen i juli, når de er endeligt godkendt af bestyrelser og aktionærer.

Faktaark for årsresultater for USTC-selskaber

USTC er en del af Østergaard-familiens overordnede holdingselskab, Selfinvest. Her udøves kapitalforvaltning af både finansielle investeringer som aktier og obligationer samt direkte investeringer i private equity og ejendomme. Der er i seneste regnskabsår både afsluttet og igangsat betydelige byggeprojekter indenfor både erhvervs- og boligudlejning. Samlet set endte året med et investeringsafkast på over 7%.

Selected Car Group er en del af Selfinvest. Trods et udfordrende finansielt miljø med stigende renter og inflation har Selected Car Group endnu engang formået at levere positive tal i årsresultatet med en omsætning på DKK 2,7 mia. og med over 6.000 biler på leasingkontrakter. Selected Car Group er delt ejerskab mellem Selfinvest og Lars Larsen Group.

Bunker Holding

Bunker Holding valgte primo 2024 at lukke koncernens cargo-aktiviteter i Afrika ned pga. politisk ustabilitet, selvsanktionering i forhold til salg af russisk olie og ugunstige markedsforhold i området. Dette har medført markante tab i 2023/24. De fortsættende aktiviteter i Bunker Holding leverer et resultat før skat på DKK 875 mio., som er bredt fordelt på Bunker Holdings portefølje af trading enheder og øvrige aktiviteter.

De fortsættende aktiviteter i Bunker Holding leverer også en positiv start på det nye regnskabsår 2024/25, og koncernen har fortsat fuld fokus på transitionen til nye, grønne brændstoffer, hvor Bunker Holdings Centre of Excellence med specialister og eksperter inden for både LNG, Ammoniak, Biofuels m.m. i årets løb har fået følgeskab af 40 dedikerede og uddannede tradere inden for området.

Bunker Holding kan nu levere biobrændstof via mere end 100 forsyningslokationer globalt. Planerne for en fysisk LNG forsyningsoperation i Nordvesteuropa er under opførelse og forventes at være operationel senere i 2024.

Unit IT

Unit IT er på en transformationsrejse i disse år – ikke kun for at vokse i størrelse men også for at sikre den rette portefølje af services, der matcher markedet og kundernes behov, bl.a. inden for cybersecurity, cloud og business intelligence.

I 2023/24 præsenterede Unit IT en omsætning på DKK 273 mio., vækstet fra DKK 230 mio. sidste år, og et resultat før skat på DKK 1 mio. Bundlinjen er faldet grundet ekstraordinære omkostninger, blandt andet transaktionsomkostninger i forbindelse med opkøbet af GlobalConnect Outsourcing Services i starten af 2024. Et opkøb som ventes at bidrage til markant vækst i 2024/25 på både top- og bundlinje.

Global Risk Management

Global Risk Management har haft sit andet finansår under direkte ejerskab af USTC, og har igen i år leveret et solidt resultat.

I det forgangne år har selskabet været i stand til at navigere en meget volatil situation på finansmarkederne og udnyttet de nye muligheder til både at udvide sin geografiske tilstedeværelse og produktportefølje. Global Risk Management servicerer nu også inden for biobaserede energiprodukter, CO2 certifikater (EUA), gas og elektricitet.

Selskabet opnåede i 2023/24 en bruttofortjeneste på DKK 345 mio. og et resultat før skat på DKK 152 mio.

SDK FREJA

På trods af global økonomisk turbulens og et fortsat presset fragtmarked har Shipping- og logistikkoncernen SDK FREJA præsteret både vækst og stærke økonomiske resultater i 2023/24. For logistikforretningen FREJA separat lød resultatet før skat på DKK 206 mio., hvilket er på linje med sidste års resultat, mens SDK Shipping leverer sit næstbedste resultat til dato. Det samlede årsresultat for SDK FREJA er dog påvirket af særlige begivenheder, da de foreløbige omkostninger forbundet med jordskredet på Nordic Wastes arealer og den efterfølgende lukning af virksomheden har medført betydelige tab for koncernen.

SDK FREJA kommer ud af året med et nulresultat efter skat, og koncernens indtjening har dermed været i stand til at kompensere for de DKK 334 mio., som nedlukningen af Nordic Waste indtil videre har kostet.

CM Biomass

Gennem 15 år med konsekvent positive årsresultater kan CM Biomass, verdens største trader af biomasse og træpiller, i år annoncere et rekordresultat før skat på DKK 308 mio.

I løbet af de seneste to år har CM Biomass implementeret egen produktion i USA og Danmark, øget logistik- og lagerkapaciteten

og skiftet sourcing væk fra Rusland og fokuserer nu på USA og Asien. Med fysisk tilstedeværelse på 13 nøglemarkeder og en samlet leverance af 3,6 mio. tons biomasse har dette år sat rekorder på alle parametre.

Uni-Tankers

I løbet af regnskabsåret 2023/24 demonstrerede Uni-Tankers’ kernemarked en fortsat robusthed på trods af de geopolitiske udfordringer. Uni-Tankers’ evne til at navigere i dette marked har resulteret i et resultat efter skat på DKK 357 mio. Det har gjort det muligt for Uni-Tankers både at afdrage hele selskabets gæld og samtidig øge egenkapitalen med knap 40 procent til DKK 1.162 mio.

Disse stærke økonomiske milepæle kombineret med den helt rette flåde af egne og chartrede kemikalietankskibe placerer Uni-Tankers i en stærk position ved indgangen til regnskabsåret 2024/25.


Syg Rolf Sørensen misser Tour De France

0

Rolf Sørensen bliver ikke en del af årets Tour de France-dækning på TV 2. Ekspertkommentatoren må melde fra på grund af hjerteproblemer. Det skriver TV2.

– Jeg er helt utroligt ærgerlig over, at jeg ikke kan være med til at lave Tour de France i år, men helbredet kommer i første række. Jeg har fået nogle udfordringer med hjertet, og det skal udredes, før jeg tør udsætte mig selv for en arbejdsopgave som Touren rundt i hele Frankrig.

Trine Schmidt træder til som afløser og vil sammen med resten af holdet sikre, at dækningen af årets Tour de France fortsat lever op til seernes forventninger. Schmidt er tidligere professionel cykelrytter og har erfaring som kommentator, hvilket gør hende til et stærkt valg som Sørensens afløser.

Ny aftale skal redde natur og klima

0

Regeringen og parterne i den grønne trepart er blevet enige om en aftale, der skal lægge grundlaget for Danmarks omlægning og omstilling af landarealer samt fødevare- og landbrugsproduktionen. Aftalen indeholder initiativer, der skal reducere sektorens drivhusgasudledninger, bidrage til at opfylde Danmarks 2030-klimamål og forbedre forholdene for natur, biodiversitet, vandmiljø og drikkevand. Dette skal blandt andet opnås gennem en omfattende arealomlægning og en afgift på udledninger fra husdyr. Aftalen sætter retningen for et mere bæredygtigt, højteknologisk og arealeffektivt landbrug med konkurrencedygtighed og gode arbejdspladser i hele landet.

Aftalen, som er indgået af regeringen og parterne i den grønne trepart – Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, Fødevareforbundet NNF, Dansk Metal, Dansk Industri og KL – skal vise vejen til at gøre Danmark til et moderne landbrugsland og tackle landbrugets klima- og naturudfordringer.

Billede fra afsluttende forhandlinger i Grøn trepart Økonomiministeriet


– Jeg vil gerne sige et stort tak til parterne, som alle har vist viljen til at finde det gode kompromis med de rette balancer. Aftalen vil gøre Danmark til et internationalt foregangsland for fremtidens grønne arealforvaltning. Det kan vi alle være stolte af, siger formand for Grøn trepart, Henrik Dam Kristensen.

Aftalen indebærer også en CO2e-afgift på udledninger fra husdyr, med en afgift på 300 kr. pr. ton CO2e i 2030, stigende til 750 kr. pr. ton CO2e i 2035 med et bundfradrag på 60 pct.

– Med aftalen i Grøn trepart sætter vi en klar grøn retning for fremtidens danske landbrug. Vi skaber rammer for en mere bæredygtig, højteknologisk og effektiv landbrugsproduktion, som sikrer en grøn omstilling, fortæller økonomiminister Stephanie Lose.

Aftalen vil skabe store forandringer i erhvervet og i det danske landskab. Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen bemærker:

– Med dagens aftale investerer vi milliarder i den største omstilling af det danske landskab i nyere tid. Vi skaber meget mere natur, renere vandmiljø, rejser meget mere skov og gør det muligt at udvikle landbruget til fremtidens grønne konkurrence.

Miljøminister Magnus Heunicke tilføjer: – Med den her aftale tegner vi et helt nyt grønt Danmarkskort. I dag er 5 ud af 109 vandområder i god økologisk tilstand. Med denne aftale har vi en køreplan for, hvordan alle 109 vandområder får det godt.

Aftalen fastsætter rammer og principper for de indsatser, der skal bringe Danmark i mål med indfrielse af EU’s vandrammedirektiv. Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen siger:

– Vi skriver i dag et nyt kapitel i dansk landbrugshistorie. Med aftalen skaber vi vækst og arbejdspladser i hele landet, mens vi passer godt på vores klima, miljø og natur.

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard udtaler:

– Med aftalen forandrer vi Danmarkskortet. Vi skaber et grønnere land med et mere klimavenligt landbrug, mere skov, mere natur og et renere vandmiljø.

Formand for Landbrug & Fødevarer, Søren Søndergaard, siger: “Det er en aftale, som er epokegørende for Danmarks klimaindsats og for vores fælles natur. Den sætter rammerne for dansk landbrug og Danmarks fødevareproduktion i mange år frem.”

Præsident for Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, bemærker:

– Det er et historisk kompromis, som udstikker en helt ny retning for arealanvendelsen i Danmark. Aftalen vil sikre markant mere skov, store vådområder og meget mere beskyttet natur i Danmark.

Forbundsformand i Fødevareforbundet NNF, Ole Wehlast, siger:

– Vi er nået frem til en aftale, der på den ene side sikrer, at Danmark når sine klimamål og på den anden side afværger det råvaretab, som mange frygtede som konsekvens af en klimafgift.

Forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen, udtaler:

– Dansk Metal har arbejdet for, at vi har en klode, vi kan give videre i ordentlig stand til vores børn og børnebørn, og at vi får rettet op på den miljøkatastrofe, som har ødelagt livet i havet og i vores fjorde.

Politisk direktør i Dansk Industri, Morten Høyer, siger:

– Det er intet mindre end en historisk aftale, der stopper årelange politiske kampe om landbruget, fordi der nu er en virkelig ambitiøs og langsigtet plan for udvikling af både klima, miljø, natur og landbrug.

Formand for Kommunernes Landsforening, Martin Damm, udtaler: – Det er en meget ambitiøs aftale, som vi nu har indgået om den grønne omstilling. I kommunerne er vi klar til at stå i spidsen for, at vi får omlagt vores arealer med fokus på naturen, helheden og lokalt samarbejde.

Aftalen indebærer blandt andet:

  • Reduktion af drivhusgasudledninger med 1,8 mio. tons CO2e i 2030 – og potentiale for op mod 2,6 mio. tons.
  • En CO2e-afgift på udledninger fra husdyr, stigende fra 300 kr. pr. ton CO2e i 2030 til 750 kr. pr. ton CO2e i 2035.
  • Etablering af Danmarks Grønne Arealfond, som vil omfatte aktiviteter for omkring 40 mia. kroner.
  • Rejsning af 250.000 hektar skov og udtagning af 140.000 hektar kulstofholdige lavbundsjorde inkl. randarealer.
  • En tilskudsordning på samlet godt 10 mia. kr. frem mod 2045 til lagring af biokul produceret ved pyrolyse.

Samlet set forventes aftalens indsatser at reducere de danske udledninger med 1,8 mio. ton CO2e i 2030, hvilket hjælper Danmark med at nå sit 2030-klimamål.

Mærsk åbner bæredygtigt lager i hjertet af Fredericia

0

Den 24. juni 2024 fandt indvielsen af Taulov Dry Ports nye bæredygtige lager sted i Fredericia, da byrådsmedlem John Erik Nyborg fra Fredericia Kommune sammen med Birna Odefors, Area Managing Director, Nordics, A.P. Møller – Mærsk, klippede den røde snor og erklærede bygningen for indviet. Der var samtidig rundvisninger i bygningen og et let traktement. Glæden var stor blandt de fremmødte, som talte både medarbejdere, samarbejdspartnere, kunder og repræsentanter fra Fredericia Kommune.

Lageret, der er på 40.000 m², er det første bæredygtige lager i Danmark opført af Taulov Dry Port til A.P. Møller – Mærsk. Placeringen ved motorvej E45 giver en central placering i Danmarks multimodale og grønne transportknudepunkt.

– Vi er stolte over at kunne offentliggøre vores første bæredygtige lager i Danmark. Mange af vores kunder har behov for langsigtede partnere, som kan levere logistikløsninger, der kan nedbringe kundernes klimaaftryk. Vores nye Taulov facilitet får en strategisk placering i et centralt europæisk knudepunkt med havn, motorvej og jernbane. Lageret bliver et nøgle asset i forhold til at skabe en optimeret og fleksibel supply chain for vores kunder, sagde Birna Odefors under indvielsen.

Det klimaneutrale lager er opført efter den europæiske BREEAM Excellent standard og vil være et nulemissions lager i driftsfasen, i overensstemmelse med Mærsks ambitiøse klimamål for dekarbonisering af driften i 2040. Lageret på 40.000 m² – med en option på yderligere 40.000 m² – er strategisk placeret med eksponering direkte til motorvejsnettet og vil blive et vigtigt knudepunkt i Mærsks stærke tilstedeværelse i det nord-europæiske marked med stigende efterspørgsel. Lageret tages efter planen i brug i 2024.

– Tendensen i markedet og hos vores kunder er, at de i stigende grad efterspørger logistikløsninger, der kan sikre lagerkapacitet, omkostningssikkerhed, synlig placering, fleksibilitet og hurtig adgang til markedet samt nedbringelse af klimaaftrykket. Mange af vores kunder efterspørger et partnerskab, der kan tilføre langvarige og bæredygtige distributions- og lagerløsninger, og ikke kun løsninger, der løser det kortsigtede behov for sikre forsyningskæder, som følge af for eksempel COVID-19, forklarede Birna Odefors.

Mærsks emissionsmål indebærer, at udledningen fra deres globale værdikæde inden for kølelogistik skal nedbringes med 90% inden 2030 (Fase 1 og 2).

Taulov Dry Port, ejet af ADP A/S og PFA Pension, har siden 2017 arbejdet på at udvikle innovative og bæredygtige lager- og logistikejendomme i et førende transportknudepunkt. Grønne løsninger, som Danmarks største brintstation, vil understøtte den grønne omstilling af transport- og logistiksektoren. Lagerdomicilerne opføres med bæredygtige energiløsninger, herunder solcelleanlæg, der ikke kun forsyner de enkelte lejemål med grøn strøm, men også bliver en bæredygtig energikilde til hele nærområdet.

Mærsks nulemissions lager finansieres af ADP A/S og PFA Pension og opføres efter Mærsks specifikationer og design. Der er indgået en 12-årig lejeaftale med mulighed for udvidelse og forlængelse.

– Aftalen med A.P. Møller – Mærsk er en milepæl i udviklingen af Taulov Dry Port og af stor betydning for vores partnerskab. Vi er stolte over at bidrage til Mærsks bæredygtige supply chain med et nulemissions lager til gavn for deres kunder. Infrastrukturen i området med Fredericia Havn, motorvejsnettet og jernbanenettet gør området til et europæisk multimodalt og grønt transportknudepunkt. Nye bæredygtige løsninger med grøn strøm til vores lagerbyggerier og en kommende brintstation vil være afgørende for at forbedre klimaaftrykket hos både Mærsks kunder og vores kunder, har Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S tidligere sagt.

Under indvielsen blev det fremhævet, at lageret vil bringe Mærsk tættere på deres kunder og øge klimavenligheden. Birna Odefors understregede, at de nye faciliteter vil skabe arbejdspladser og være nyttige for nærområdet. John Erik Nyborg takkede Mærsk for deres engagement i byen, og der var stor glæde over de mange fremmødte, der også kunne se en el-lastbil og andre bæredygtige løsninger på dagen.

Læs også

Den Nye Lillebæltsbro skal have nyt midterautoværn

0
Foto: AVISEN

Midterautoværnet på Den Nye Lillebæltsbro er fra broens opførelse, og har dermed mere end 55 år på bagen. Nu står det for tur til at blive skiftet ud primært fordi samlingen mellem autoværn og brodæk er utæt.

Arbejdet vil stå på i perioden fra den 1. juli til udgangen af oktober. Arbejdet vil blive udført i aften og nattetimerne for at genere trafikanterne mindst muligt, og Vejdirektoratets entreprenør må arbejde på stedet i tidsrummet mellem klokken 19.00 og 06.00.

I det tidsrum vil to kørebaner være spærret i vestgående retning og én kørebane i østgående retning. Begge spærringer er i de baner tættest mod midterautoværnet.

Der vil primært blive arbejdet med dette mandag til fredag, og hastigheden vil i aften- og nattetimerne blive sat ned til 80 km/t. I dagtimerne er der ingen restriktioner for trafikanterne.

Det er samme type autoværn, som kommer op igen, og det vil forhåbentlig kunne holde de kommende 55 år.

Opgaven er en del af Vejdirektoratets forberedende arbejder til udskiftning af belægningen og fugerne på broen, som skal finde sted i 2026 og 2027.

Vejdirektoratet beklager på forhånd de gener, arbejdet måtte have for trafikanterne på strækningen.

På Vejdirektoratets trafikkort kan man altid holde sig opdateret om den aktuelle situation på statsvejene og få viden om restriktioner for trafikken, konkrete vejarbejder og øvrige trafikmeldinger.