18.9 C
Copenhagen
lørdag 21. juni 2025

KL: Besparelser på 3 mia. kr. på beskæftigelsesindsatsen bør kraftigt genovervejes

0

Ekspertgruppen lægger op til et paradigmeskifte, som KL længe har efterspurgt. Men en besparelse på 3 mia. kan ikke undgå at gå ud over borgerne, understreger KL-udvalgsformand.

Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelse har mandag præsenteret sit bud på, hvordan en model for fremtidens beskæftigelsesindsats skal se ud. 

Formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, Peter Rahbæk Juel, kvitterer for, at de har gået til opgaven med krum hals:

”Det er en svær opgave, som ekspertgruppen er blevet stillet. Jeg vil derfor gerne kvittere for det store stykke arbejde, de har lavet, hvor borgerne og virksomhederne har været i fokus. Hvis regeringen og Folketinget gennemfører en stor del af anbefalingerne, vil vi utvivlsomt få et bedre beskæftigelsessystem,” siger Peter Rahbæk Juel og fortsætter:

”Men det er bekymrende, at der fortsat holdes fast i en besparelse på 3 mia. kr. i en tid, hvor manglen på arbejdskraft er en af vores allerstørste udfordringer. Jeg har hele tiden sagt, at man skal passe på med ikke at høste, før man har sået.  Nu er ekspertgruppen kommet med nogle anbefalinger – men der er stadig lang vej endnu, før man kan begynde at tale om reelle forandringer. Vi har allermest brug for at kunne bruge ressourcerne på at understøtte virksomhederne og hjælpe borgerne godt videre på arbejdsmarkedet,” siger han.

KL opfordrer Folketinget til at være modige 

Ekspertgruppen anbefaler en gennemgribende forenkling af en alt for knopskudt og detaljeret beskæftigelseslov. De anbefaler at slanke den statslige styring, hvor fokus skal skifte fra ”tælleri” til resultater, samt markant færre målgrupper og en kraftig reduktion af de mange regler.

”Hvis Folketinget har modet til at følge ekspertgruppens anbefalinger, kan de ledige se frem til en individuel indsats på deres præmisser, hvor der i langt højere grad tages højde for den enkelte borgers behov. Nu har ekspertgruppen gødet jorden for, at vi kan få et tiltrængt opgør med alt det, der får ledige og udsatte borgere til at føle sig som brikker i et stort system. Derfor vil vi i KL holde skarpt øje med, om regeringen nu leverer de nødvendige regelforenklinger,” siger udvalgsformanden og fortsætter:

”KL ser frem til at blive inddraget i den videre proces og fortsætte dialogen med regeringen om, hvordan vi sikrer den bedst mulige beskæftigelsesindsats. Vi står over for en grundlæggende forandring af vores beskæftigelsesindsats, som skal omstilles fra et bureaukratisk og regelstyret system til et system med fokus på tillid til borgerne, medarbejderne og virksomhederne. Det er derfor afgørende, at man ikke haster en reform igennem, men i stedet holder fast i, at det bliver gjort ordentligt.”

Beskæftigelsesindsatsen skal ligge i kommunerne

KL’s udvalgsformand noterer derudover med tilfredshedshed, at ekspertgruppen anbefaler, at beskæftigelsesindsatsen fortsat skal være kommunalt forankret og tage udgangspunkt i den enkelte borgers behov, medarbejdernes faglighed og samarbejdet med virksomhederne:

”Det er vigtigt at holde fast i en kommunal forankring, for kommunen har både det økonomiske ansvar, myndighedsopgaven og det brede, lokale arbejdsmarkedskendskab. Derudover er kommunernes medarbejdere dem, der sidder overfor borgeren og bedst ved, hvilken hjælp de har brug for,” siger Peter Rahbæk Juel og understreger samtidig, at samarbejdet med de andre aktører også fremover vil være vigtigt:

”Vi har gennem en årrække udviklet rigtig gode samarbejdsrelationer med a-kasserne, virksomhederne og de private aktører. Det samarbejde skal vi holde fast i fremover.”

Nu kan byggeriet af den nye brandstation i Kolding gå i gang

0

Kolding Kommune har som bygherre indgået en aftale med List Byg, der skal bygge Koldings nye brandstation. Den bliver efter planen klar til indvielse omkring 1. december 2025

Nu er der underskrifter på den kontrakt, der forpligter totalentreprenøren List Byg med base i Kolding til at opføre den nye brandstation på Kobbervej i Kolding.

Aftalen mellem Kolding Kommune og List Byg indebærer, at den nye brandstation skal kunne tages i brug omkring 1. december næste år. Firmaet kan nu gå i gang med at projektere opgaven, og spaden forventes stukket i jorden i løbet af efteråret i år.

– Det er dejligt, at processen går efter planen, så vi snart kan se frem til en nye brandstation. Vi har et stærkt brandberedskab i Kolding, der har brug for en fremtidssikret station, og det får vi altså om ca. halvandet år. Jeg ser frem til at følge byggeriet og glæder mig til, at det står færdigt, så beredskabet kan komme i nye, moderne rammer. På den nye placering er der let adgang til motorvejsnettet og en forbedret adgang til den nordvestlige del af kommunen, påpeger borgmester Knud Erik Langhoff, der også er formand for Beredskabskommissionen.

Mejeriet har tegnet stationen

Den nye brandstation er tegnet af Mejeriet A/S. Den kommer i alt til at fylde 1.900 m2 fordelt på to sammenhængende bygninger.

Den ene bygning er selve garageanlægget, hvor brandkøretøjerne skal rykke ud fra. Garagen kommer til at vende ud mod Kobbervej. Den anden bygning huser administrationen og de faciliteter, som brandfolkene har brug for i det daglige. Det vil bl.a. sige hvilerum, opholdsrum, køkken og baderum samt et undervisningslokale, der også kan bruges som kommandocentral i krisesituationer.

Brugerne har været med til at indrette

Den nye brandstation bliver bygget efter inspiration af, hvordan man har bygget nye stationer andre steder i landet, og bygningernes indretning er fastlagt i et tæt samarbejde med dem, der skal bruge stationen, når den står færdig. Det er bl.a. de frivillige, det administrative personale og de ansatte brandfolk.

– Vi er meget tilfredse med planerne for byggeriet, og vi glæder os til at kunne flytte ind i en ny, moderne og fuldt ud funktionel brandstation om cirka halvandet år, siger beredskabsdirektør i TrekantBrand Jarl Vagn Hansen.

Det er Kolding Kommune, der ejer den nye brandstation, som TrekantBrand skal leje sig ind i.

Erik Veje Rasmussen bliver assistenttræner for Bjerringbro-Silkeborg Håndbold

0

Bjerringbro-Silkeborg Håndbold har udnævnt Erik Veje Rasmussen som ny assistenttræner. Beslutningen kommer kort tid efter udpegelsen af Simon Sørensen som cheftræner for klubben.

Klubben har ambitiøse mål om at nå nye højder i de kommende sæsoner, og med Erik Veje Rasmussen ombord som assistenttræner styrkes denne ambition. Hans erfaring og innovative tilgang vil bidrage til klubbens langsigtede vision om at blive en af de førende klubber i den danske liga og opnå succes både nationalt og internationalt.

Grundig udvælgelsesproces

Simon Sørensen, cheftræner for Bjerringbro-Silkeborg Håndbold, udtaler: ”Vi har haft en god og grundig proces med at finde en assistent, baseret på mine behov, klubbens ambitioner og selvfølgelig i forhold til truppen. Igennem vores samtaler har jeg set flere spændende retninger, vi kunne gå i. Men i sidste ende var Eriks kompetencer og menneskelige egenskaber det bedste match for truppen, klubben og mig selv.”

Sørensen tilføjer: ”Erik har en baggrund og indsigt på et ekstremt højt niveau, som jeg er glad for, at vi får med omkring holdet.”

Tidligere samarbejde

Simon Sørensen og Erik Veje Rasmussen har tidligere arbejdet sammen på trænerbænken for Århus Håndbold, hvor Rasmussen var cheftræner, mens Sørensen var assistenttræner. Sørensen ser frem til at arbejde med Rasmussen igen og udnytte hans kompetencer. Han påpeger, at de to trænere har en stor gensidig respekt for hinanden, og de kan se tingene fra forskellige vinkler for at få mest muligt ud af holdets potentiale.

Tilbage i trænerrollen

Efter en pause på tre år ser Erik Veje Rasmussen frem til at være en del af Bjerringbro-Silkeborg Håndbold-projektet. Rasmussen udtaler: ”Jeg ser meget frem til at arbejde som assistenttræner sammen med Simon Sørensen, som jeg havde et meget berigende samarbejde med i Århus Håndbold. Jeg glæder mig til igen at være en del af et projekt, hvor målet er at vinde medaljer. Det hold, vi står med i næste sæson, har et enormt potentiale, som vi alle skal hjælpe med at forløse.”

Rasmussen tilføjer: ”Nogle vil nok spørge, om jeg vil kunne indtage en underordnet rolle som assistent. Intet vil falde mig lettere. Jeg vil nyde at have tid til at ’nørde’ med enkeltspillere og hjælpe med de processer, som skal skabe et slagkraftigt hold i toppen af ligaen.”

Eksperter vil revolutionere jobcentersystemet

0

Danmark har i dag en centralt styret beskæftigelsesindsats, som inddeler borgerne i 13 målgrupper, og hvor der er mere end 200 regler og særregler på tværs af målgrupperne. Systemet er yderst komplekst og administrativt tungt. Ekspertgruppens analyser peger på, at utilfredshed med jobcentrene i høj grad skyldes de regler, som borgerne er underlagt, og at borgerne oplever, at det er reglerne, som bestemmer indsatsen frem for deres behov.

Ekspertgruppens reformforslag indeholder seks hovedanbefalinger til en ny beskæftigelsesindsats. Det er ekspertgruppens vurdering, at anbefalingerne fastholder beskæftigelsen, giver lavere omkostninger, større værdighed og tilfredshed, og et mere enkelt og gennemsigtigt system.

Formand for ekspertgruppen, Claus Thustrup Kreiner, siger:

“Det har ikke været en nem opgave. Kommissoriet indeholder en række svære balancer og ambitiøse mål. Ekspertgruppen har anlagt en analytisk tilgang til arbejdet. Derfor har vi gennemført en række analyser samt indhentet viden fra praktikere, forskere, organisationer og interessenter.

Der er et stort potentiale i at erstatte det nuværende one-size-fits-all-system med en ny tilgang, hvor fokus er på den enkelte borgers behov. Vores rapport indeholder anbefalinger til den største reform af beskæftigelsesindsatsen nogensinde, som gør systemet billigere, enklere og mere værdigt, uden at det svækker beskæftigelsen.”

Ekspertgruppens hovedanbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats:

  1. Få målgrupper og færre særregler: Reduktion fra 13 til 5 målgrupper for beskæftigelsesindsatsen og afskaffelse af en lang række særregler.
  2. Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren: Frihed til sagsbehandlerens faglighed og fokus på en mere individuelt tilrettelagt indsats for borgerne.
  3. Værdigt sanktionssystem i balance: Afstemte rådighedskrav med fokus på rådighed for borgere tæt på arbejdsmarkedet og en markant lempelse for syge og borgere længere fra arbejdsmarkedet.
  4. Nedlæggelse af jobcentrene og fri organisering: Krav om, at kommunerne skal have et Jobcenter, fjernes, og kommunerne får fuld juridisk frihed til, hvordan de vil organisere beskæftigelsesindsatsen internt og imellem hinanden.
  5. Mere plads til a-kasser og private leverandører: A-kasser og private leverandører får nye opgaver i indsatsen med mere valgfrihed for borgerne.
  6. Styring efter resultater: Friere rammer til kommuner, a-kasser og aktører med fokus på resultater frem for proceskrav.

Læs også

Søjberg snød favoritterne ved DM i linjeløb

0

Der var hård kamp om titlen og dannebrogstrikoten, da DIF DM-ugen søndag bød på linjeløb. Rasmus Søjberg Pedersen vandt overraskende hos herrerne, mens Rebecca Koerner var hurtigste kvinde.

Mads Pedersen, Mattias Skjelmose, Magnus Cort, Michael Mørkøv, Kasper Asgreen og mange flere. Der var i den grad prominente ryttere fra World Touren i feltet, da der søndag blev dystet om titlen som danmarksmester i linjeløb.

Det 218 kilometer lange cykelløb på de midtjyske veje blev fulgt tæt af medier og mange tilskuere frem til målstregen i Herning. Og for rytterne var der mere på spil end blomster, gavechecks og champagnesprøjt på podiet.

Vinderen sikrer sig nemlig også retten til at køre i den såkaldte dannebrogstrikot indtil næste års DM. Et synligt bevis på det nationale mesterskab, som kan trækkes over hovedet til cykelløb rundt om i verden det kommende år.  

Satte World Tour-ryttere til vægs 
Derfor var der som altid hård kamp om titlen, da den 92. udgave af løbet blev skudt i gang. Og til sidst måtte konkurrenterne se sig slået af Rasmus Søjbjerg fra holdet Decathlon-AG2R. 

Et udbrud med en håndfuld ryttere holdt hjem, og her oversprintede den unge U23-rytter sine konkurrenter. Blandt andet Kasper Asgreen og Frederik Wandahl, som blev henholdsvis nummer to og tre. 

”Det er ren lykke. Det går nok først op for mig senere, hvad der lige er sket. Jeg slår toppen af dansk cykelsport med en masse store ryttere fra World Touren her til DM-ugen, hvor der er fantastisk stemning og opbakning”, sagde Rasmus Søjbjerg Pedersen efter sejren.  

Hos kvinderne kunne Rebecca Koerner for andet år i træk stille sig øverst på skamlen efter et stærkt soloudbrud, mens holdkammeraten Amalie Dideriksen blev nummer to og Emma Norsgaard nummer tre. 

”Jeg er vildt glad. At gøre det én gang er kæmpestort. At gøre det to gange i træk er endnu større. Jeg glæder mig allerede til at køre i dannebrogstrikoten endnu et år,” lød de fra den glade vinder. 

Erhvervsministeren undersøger opstramninger over for influencere

0

På baggrund af den seneste tids historier i medierne melder erhvervsminister Morten Bødskov nu ud, at han vil undersøge om lovgivningen over for influencere og deres reklamering skal strammes. Ministeren vil også invitere influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til møde om problematikken med reklamer målrettet børn og unge.

Hver dag bliver børn og unge udsat for massevis af reklamer på de sociale medier. I flere tilfælde er der brugt en influencer som trækplaster, og det gør svært for børn og unge at skelne mellem reklame og underholdning.

I den seneste tid er flere fødevareproducenter og influencere blevet kritiseret for at være i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.

Derfor vil erhvervsminister Morten Bødskov nu undersøge, om lovgivningen på området skal strammes endnu mere. Samtidigt vil erhvervsministeren kalde influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde for at understrege vigtigheden af god markedsføringsskik og deres ansvar om trygheden for børn og unge på sociale medier.

Erhvervsminister Morten Bødskov:

– Virksomheder og influcere har et ansvar for at passe på børn og unge. Det står klart i loven, at man skal overholde god markedsføringsskik. Og vi har jo gentagne gange set, hvordan virksomheder går på kanten med markedsføringsloven med reklamer målrettet børn. Det er uacceptabelt. Jeg synes ærlig talt, at det er en glidebane, at børn og unges venner og idoler i form af influencere reklamerer for f.eks. diverse usunde fødevarer. Det handler om, at vores børn og unge kan have et trygt digitalt liv. Derfor vil jeg nu se på, om der er behov for, at vi giver loven en opstramning. Og så indkalder jeg influencere og brancheorganisationer til et møde, så vi kan få en snak om både loven på området og deres ansvar for passe på vores børn og unge.

Bredt flertal enige om milliardaftale for dansk iværksætteri

0

Bredt flertal enige om milliardaftale for dansk iværksætteriRegeringen og et flertal bestående af Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti er enige om en ny pakke for dansk iværksætteri. Aftalen sikrer markant bedre vilkår og et milliardløft til dansk iværksætteri.

Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse.

Det er ambitionen med den nye iværksætterpakke, som regeringen og Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Konservative, Radikale og Dansk Folkeparti netop er blevet enige om.

Med 46 initiativer bidrager aftalen bl.a. til, at det bliver lettere for danske iværksættere at tiltrække kapital, at der bliver færre byrder og mindre bøvl, og at Danmark kan udnytte sit potentiale for at skabe fremtidens erhvervssucceser.

Erhvervsminister Morten Bødskov:

– Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse. Sammen med et bredt flertal af Folketingets partier har vi nu banet vejen for dét mål. Med aftalen sørger vi for, at der bl.a. bliver sat skub i iværksætteriet i hele landet, talenter rykkes frem i bussen og at flere kvinder kan gå efter drømmen om at blive iværksætter. Og så rydder vi op i unødvendige regler og barrierer, så de gode idéer kan komme ud og leve. Jeg er glad for, at så mange partier har været klar til at tage ansvar. Det er med til at sikre vækst og velstand. Det er godt for Danmark.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M):

– Endelig fjerner vi en række af de dummebøder, der i alt for mange år har generet virkelystne mennesker i vores samfund. Først og fremmest gør vi op med den skat, som med god grund er kendt som “skatten fra helvede”, fordi den har pålagt hårdtarbejdende iværksættere fiktive beskatninger i millionklassen af gevinster, som de slet ikke har fået endnu. Nu sikrer vi, at iværksættere og investorer kan have ro i maven og koncentrere sig om at udvikle virksomheden i de første ikke bare fem, men syv år efter børsnoteringen. Vi afskaffer også iværksætterskatten, som har diskrimineret små aktionærer og har været en kæmpe initiativ-dræber. Naturligvis skal de folk, som skaber fremtidens arbejdspladser og rigdom, belønnes højere end dem, der blot lægger sig hjem under dynen og venter på, at murstenene stiger i værdi. Jeg er vanvittigt stolt over den aftale, vi har indgået i dag, som med sine mange fremragende initiativer kommer til at gøre en kæmpe forskel.

Skatteminister Jeppe Bruus (S):

– Jeg er rigtig glad for, at vi i dag har indgået en aftale, der sikrer bedre rammevilkår for at etablere og drive virksomhed i Danmark. Iværksætterne og de mange små og mellemstore virksomheder er med til at skabe arbejdspladser, vækst og velstand til gavn for os alle. Og så spiller de en afgørende rolle i forhold til at finde på og udvikle fremtidens løsninger, der fx skal få os i mål med den grønne omstilling.

Louise Elholm, erhvervsordfører for Venstre:

– For Venstre har det været vigtigt, at det skal være lettere at være iværksætter i Danmark, og at succesfulde iværksættere bliver i Danmark, når de vokser sig store. Derfor gør vi adgangen til kapital og talent nemmere med iværksætterstrategien.

Betina Kastbjerg, erhvervsordfører for Danmarksdemokraterne:

– Det vigtigste er, at vi skaber de bedst mulige rammer for at drive virksomhed i Danmark, og den her aftale er et rigtig godt skridt på vejen. Nu letter vi de administrative byrder for fremtidens iværksættere, så det fremover bliver lettere at skabe vækst – og samtidig sørger vi for, at vores iværksættere ikke drukner i bøvl og papirarbejde. Desuden styrker vi rammevilkårene for iværksættere i landdistrikterne ved at afsætte 1 mia. kr. til vækstlån i landdistrikterne. Det er jeg meget tilfreds med.

Lars Brask, erhvervsordfører for Liberal Alliance:

– Enhver nationaløkonomi er afhængig af innovation og folk, der sætter i værk, og det er denne pakke med til at sikre. Vi er i Liberal Alliance ganske tilfredse med den iværksætterpakke, der er forhandlet på plads, og LA har sammen med en række andre partier sat vigtige fingeraftryk i denne aftale. Vi har blandt andet sikret bedre forhold for iværksættere og investorer i iværksætteri ved at sikre mindre bureaukrati og færre skatter, hvilket giver bedre muligheder og grobund for at starte og investere i iværksætteri. Når man forhandler aftaler som denne, er det altid et spørgsmål om kompromisser. Der er også ting, vi i oppositionen havde ønsket os, som ikke blev en del af den endelige aftale, men det er noget, vi arbejder videre for, så vi kan skabe de mest gunstige vilkår for iværksætteri i Danmark.

Helle Bonnesen, erhvervsordfører for Det Konservative Folkeparti:

– Vi skal leve af den vækst og velstand, som vores virksomheder og iværksættere skaber. Derfor er vi konservative selvfølgelig med i en aftale, som i høj grad har fundet inspiration i forslag, vi selv har præsenteret de seneste år. Når det er sagt, så ærgrer det os, at vi har ventet over 1300 dage på denne aftale, og at ambitionsniveauet så ikke er højere. Vi tager det som et godt første skridt i den rigtige retning.

Katrine Robsøe, erhvervsordfører for Radikale Venstre:

– Endelig skaber vi bedre rammevilkår for alle vores dygtige iværksættere – og den næste generation af iværksættere. I maj 2023 fremlagde Radikale Venstre sammen med Konservative og Liberal Alliance otte konkrete og centrale forslag til en kommende iværksætteraftale. Forslagene er imødekommet af regeringen, ligesom en bred aftalekreds nu har samlet sig om at skabe bedre iværksættervilkår i Danmark. I maj i år opfordrede vi regeringen til at løfte kapital- og skatteambitionerne. Det er også imødekommet i aftalen. Alt sammen er positive skridt i retning af bedre rammevilkår for den næste generation af idéer og velstandsmuligheder i Danmark.

Peter Kofod, finansordfører for Dansk Folkeparti:

– Vi er i Dansk Folkeparti tilfredse med at være med i en aftale, der skaber stærke rammer om iværksætteri i Danmark. Det er vigtigt for vores velstand, vækst og fremtidige arbejdspladser, at flere kommer til at gå iværksættervejen. Vi har i DF under forhandlingerne haft særligt fokus på smv’er og landdistrikterne, og derfor er vi i aftalen meget tilfredse med at have sikret 1 mia. kr. i vækstlån til landdistrikterne og sikret, at der indføres en ny model for medarbejdereje, der betyder, at flere arbejdspladser kan fastholdes lokalt. Samtidig vil jeg også kvittere for, at erhvervsministeren har skabt et forhandlingsrum, hvor vi sammen har kunnet gøre en god aftale endnu bedre.

Mette Reissmann, erhvervsordfører for Socialdemokratiet:

– Socialdemokratiet er glade for den brede og ambitiøse aftale som varigt vil forbedre vilkårene for danskere, der ønsker at blive iværksætter. Vi styrker fødekæden af iværksættere til et robust og produktivt dansk erhvervsliv, der er med til at skabe arbejdspladser. samtidig sikrer vi, at det bliver nemmere at starte virksomhed, uanset uddannelsesbaggrund, økonomisk formåen, livssituation og hvor i landet man bor i landet. Vi forbedrer mulighederne for kvindelige iværksættere, barsels- og dagpengevilkår forbedres, vi prioriterer iværksættere i landets yderområder, og vi styrker iværksættermiljøerne på tværs af alle uddannelser.

Charlotte Bagge, erhvervsordfører for Moderaterne:

– I dag er en fantastisk dag for vores iværksættere, da vi nu gør det markant nemmere at starte virksomhed i Danmark. Vi forbedrer blandt andet adgangen til kapital, reducerer bureaukratiet og fjerner unødvendige skatter, herunder iværksætter- og fantomskatten, som har været nogle af Moderaternes mærkesager. Resultatet er markant bedre rammevilkår for vores iværksættere. I Moderaterne mener vi det, når vi siger, at vi er ambitiøse på Danmarks fremtid. I dag tager vi det første skridt mod en mere bæredygtig og dynamisk iværksætterkultur.

Med aftalen afsættes ca. 2,2 mia. kr. i årene 2024-26 og ca. 1,2 mia. kr. om året fra 2027 og frem.

Advarer og kommer med gode råd til Sankt Hans

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Sankthans er en travl aften for brandvæsenet med dobbelt så mange udrykninger som en normal aften. Følg de gode råd fra Danske Beredskaber og Beredskabsstyrelsen, hvis du vil undgå, at brandfolkene afbryder Midsommervisen.

Brandvæsenet rykker ud til mere end dobbelt så mange 1-1-2 udkald sankthansaften som på en normal aften og nat. Du kan reducere risikoen for, at bål bliver til brand ved at overholde de anbefalede sikkerhedsafstande og følge tre gode råd om brandsikkerhed.

– Forsigtighed er nøgleordet, når det kommer til sankthansbål. Sørg for at bygge bålet i sikker afstand til materialer, der kan brænde, tag hensyn til dine naboer og omgivelser, og vær opmærksom på vind- og vejrforhold. Det er også vigtigt, at du aldrig bruger brandfarlige væsker som f.eks. tændvæske eller benzin, når bålet skal tændes, siger Mads Dalgaard, forebyggelsesekspert i Beredskabsstyrelsen.

Tre gode råd til sankthans:

  • Brug aldrig brandfarlige væsker
  • Tænd ikke bål, hvis det er meget tørt eller blæser kraftigt
  • Forlad først bålet, når ild og gløder er helt slukket – hæld evt. vand på

Hold sikker afstand

Når du afbrænder sankthansbål, gælder disse afstandsanbefalinger. Bålet skal placeres:

  • 30 meter fra bygninger med hårdt tag – afstanden fordobles i jævn og frisk vind i vindens retning
  • 60 meter fra tørre markafgrøder
  • 200 meter fra bygninger med letantændelige tage, letantændelig vegetation samt oplag m.v. af brandfarlige stoffer
Anbefalede afstande til sankthansbålet

 

Pas på hinanden omkring sankthansbålet

– Det er vigtigt at tage bestik af situationen, inden man tænder sit bål. Hvis det blæser kraftigt, kan selv en lille gnist udvikle sig til en stor brand, siger Bjarne Nigaard, sekretariatschef hos Danske Beredskaber, som har et godt råd til alle bålmestrene på sankthansaften:

– Hav altid vand til slukning parat i nærheden af bålet og tjek de lokale forhold på brandfare.dk, hvor man også kan finde gode råd til en brandsikker sankthansaften, siger Bjarne Nigaard. 

I særligt tørre perioder kan der ifølge Danske Beredskaber indføres lokale afbrændingsforbud, og man bør derfor altid undersøge, hvad der gælder i sit lokalområde.

Brug kun tørt og rent træ

Et sankthansbål bør mest være bygget af tørt, rent træ. Det kan suppleres med kraftige grene, kvas og tyndere grene. Med de materialer kan der bygges et flot og stabilt sankthansbål.

Det er forbudt at bruge affald, trykimprægneret træ og andet overfladebehandlet træ i sit bål.

Hvis uheldet er ude

Bliver bål til brand, så få folk på sikker afstand. Ring efter brandvæsenet på 1-1-2. Orientér dig om, hvor I befinder jer, inden du ringer. Ved forbrændinger skal du afkøle huden med rindende, lunkent vand og følge de almindelige førstehjælpsråd om, hvornår du bør søge lægehjælp.

Søg information hos din kommune

Planlægger du at tænde sankthansbål på offentlige arealer, bør du undersøge reglerne i dit område. Mange steder kræver det tilladelse at afholde sankthansfesten på kommunens områder, mens det som udgangspunkt er lovligt at tænde sankthansbål i egen have.

Sankthansbål må kun afbrændes den 23. juni. På alle andre tidspunkter af året betragtes det som afbrænding af haveaffald, hvor der normalt gælder andre regler og begrænsninger. Tjek hos din kommune for nærmere oplysninger. Reglerne, der beskriver brug af åben ild, er beskrevet i afbrændingsbekendtgørelsen.

Kendetegn for den gode leder

0

Når der tales, skrives og vurderes om ledelse i dag, så bliver der ofte talt, skrevet og vurderet om det ud fra en helt særlig negativ præmis: Hvad er det, der ikke virker? og hvorfor er ledelsen så dårlig? Årsagen til den dårlige ledelse skal findes, fikses og kureres. Men det duer bare ikke at blive ved med at hænge fast i, det er ikke virker.  Det finder vi ingen løsninger af, og det er ikke særligt inspirerende for hverken lederen eller andre, snarere tværtimod. Derfor bør vi skabe og fastholde et fokus på, hvad der kendetegner den gode og succesfulde leder, tage ved lære af dét, og så GØRE DET. Det handler denne artikel om. 

De fire overordnede kendetegn

Den gode leder rummer mange forskellige kendetegn for God Ledelse og et Godt Lederskab. Kendetegn der kan samles under fire overordnede overskrifter: Høj faglighed, god forretningsforståelse, gode personlige sociale færdigheder og en personlig lederadfærd.

Den høje faglighed og den gode forretningsforståelse er to afgørende forudsætninger for et Godt Lederskab. Ikke kun inden for den pågældende branche, som lederen aktuelt er leder inden for. En høj faglighed og en god forretningsforståelse inden for andre brancher og dermed ud fra et mere generelt, strategisk perspektiv giver nemlig den enkelte leder et endnu bedre og bredere holistisk blik på den komplekse verden, som den pågældende virksomhed, dens ledere og medarbejderne agerer i.

Men det er ikke nok. Den gode leder skal også være i besiddelse af de nødvendige Personlige sociale færdigheder, der gør lederen i stand til – uanset hvilken situation hun eller han står i – at udøve og anvende netop den personlige lederadfærd, der skaber de resultater og når de mål, som lederen ”er sat i verden for” at nå sammen med sine medarbejdere. Det er to sider af samme sag. Det er altså ikke nok at besidde de personlige og social færdigheder. De skal også altid udmøntes i en situationsbestemt lederadfærd, der følger og går forud for den foranderlige verden, som vi lever i.

Hvilke personlige sociale færdigheder og lederadfærd, der er afgørende for virksomhedens resultatdannelse på et bestemt tidspunkt og sted, afhænger af den aktuelle samfundsudvikling og af tidens ledelsesbehov. Ofte ser vi lederadfærd på begge sider af tidens mainstreamtendenser. Enten halter lederadfærden bagefter, eller lederadfærden er måske forud for sin tid og opnår ikke det nødvendige følgeskab.

Kunsten for lederen er at finde den rette balance. En balance hvor lederen i sin lederadfærd opererer på forkanten af tidens mainstreamtendenser, og hvor lederen har et fremrettet mindset og vedholdende blik på udviklingen af sin nuværende lederstil. På den måde skaber lederen de bedste muligheder for at opnå og styrke medarbejdernes følgeskab, så de naturligt – gennem positiv motivation – forstærker deres medejerskab i opgaveløsningen. Et medejerskab der er helt afgørende for virksomhedens resultater og positive bundlinje, både på den korte og i høj grad på den lange bane.

De vigtigste kendetegn

Opfattelsen af hvad der er de vigtigste kendetegn for God Ledelse, og hvad der karakteriserer den gode leder, afhænger af mange faktorer. Branche, kultur, virksomhedshistorie, lederen som individ, medarbejderne og omverdenen. Jeg tror, at de fleste – bevidst eller ubevidst – har en god idé eller fornemmelse af, hvornår de står overfor og oplever en god leder.

De efterfølgende kendetegn skal derfor mere ses som inspirationskilde til egen refleksion over, hvad der karakteriserer den gode leder, derfra hvor du står. Det er ikke en prioriteret facitliste, og de vil altid være kontekstafhængige.

Den gode leder kendetegnes ved, at lederen:

  • Skaber, fastholder og videreudvikler motivationen hos den enkelte medarbejder, de enkelte teams og organisation som helhed,
  • Sikrer medarbejdernes og egen rettidige kompetenceudvikling,
  • Sikrer en aktiv dialog med alle involverede aktører. En aktiv dialog der fremmer evnen til at kommunikere, lytte, indhente og udveksle informationer,
  • Sikrer en aktiv informations- og dataindhentning fra hele ledelsesrummet,
  • Giver altid en konstruktiv og positiv feedback,
  • Træffer rettidige beslutninger på et velfundet fagligt grundlag og
  • Sikrer rettidigt at kommunikere trufne beslutninger ud til alle involverede medarbejdere og samarbejdspartnere, for derved at søge den nødvendige og størst mulige accept og det afgørende medejerskab.

Flere kendetegn

For mig er den gode leder også kendetegnet ved:

  • Konsekvens, fordi det øger lederens troværdighed og skaber klarhed i kaotisk omverden.
  • Gennemskuelighed, fordi det øger videndeling.
  • Ærlighed, fordi det styrker lederens gennemslagskraft.
  • Troværdighed, fordi det styrker virksomhedens professionalisme.
  • Empati, fordi det styrker lederens evne til at kommunikere.
  • Situationsbestemt ledelse, der giver størst mulig grad af handlefrihed, fordi vores omverden er kompleks og dynamisk, og fordi vi oplever verden forskelligt.
  • Stimulering af aktiv informationsudveksling mellem medarbejderne, fordi det fremmer forståelsen for helheden.
  • En dynamisk og visionær lederstil, fordi det skaber udvikling.
  • En lederstil, der er forandringsparat og som peger retningen af virksomhedens vision.
  • En kreativ og konstruktiv lederstil, som driver ledelse gennem accepterede beslutninger, fordi det sikrer de bedst mulige opgaveløsninger.

Kunsten er hvordan

Det er ingen kunst at nedfælde og argumentere for kendetegnene for God Ledelse. Nej, kunsten er at udvikle, vedligeholde og altid udvise en lederadfærd, som kendetegnene for God Ledelse afspejler.

Det er kun gennem den konkrete lederadfærd, at kendetegnene ægte kommer til udtryk. Derfor skal lederen gå forrest og vise vejen ved at sætte retning. På den måde kan lederens medarbejdere spejle sig i lederens adfærd og kopiere de dele, der giver mening for deres egen lederadfærd. Rigtigt anvendt, er eksemplets magt en uvurderlig styrke i udøvelse af God Ledelse. Omkring den gode leder hersker der altid en helt særlig underliggende atmosfære af ro og balance. Når verden omkring os går amok, lyser den gode leder op, som den ledestjerne medarbejderne har brug for. Der er overensstemmelse mellem det den gode leder siger og gør. Den gode leder skaber følgeskab og medejerskab.

Fredericia Havn bliver nøglen til Danmarks CO₂-lagring

0

Forestil dig en fremtid, hvor skibe lægger til i Fredericia Havn lastet med indfanget CO₂, der skal lagres sikkert og permanent i den danske del af Nordsøen. Det er ambitionen med en ny partnerskabsaftale, som lanceres i dag mellem TotalEnergies Denmark, Evida og Associated Danish Ports (ADP), som understøtter de nationale målsætninger for CO₂-reduktion og planerne for fangst og lagring af CO₂.

Partnerskabet har til formål at udvikle transportløsninger, for indfanget CO₂ med Fredericia Havn og Taulov Dry Port som vigtige transitpunkter, der skal forbindes via rørledninger til lagringsstederne i Nordsøen.

Geologiske undersøgelser viser, at Danmarks undergrund er et ideelt sted at opbevare opsamlet CO₂. Den centrale geografiske placering i Europa gør det også muligt at bidrage til, at vores EU nabolande kan reducere deres udledninger ved hjælp af CCS-faciliteterne. Men det er afgørende, at der bliver udviklet infrastruktur til at transportere CO₂’en til lagringssteder, i den nødvendige skala.

Det er essentielt, hvis vi skal reducere udledninger og nå de danske og globale klimamål, siger Martin Rune Pedersen, landechef for TotalEnergies i Danmark:

– CCS er en bro til fremtidens klimaløsninger. TotalEnergies har arbejdet med CO₂-lagring globalt i mange år. Nu indleder vi en indsats i den danske del af Nordsøen, og med vores projekt Bifrost har vi som mål årligt at lagre 5 millioner tons CO₂fra 2030. En stærk transportinfrastruktur er afgørende for at opnå det mål. Med dette partnerskab tager vi det næste skridt mod at udvikle rygraden i vores fremtidige offshore CCS-industri, ikke mindst takket være vores dygtige partnere Evida og ADP.

Sidste år blev TotalEnergies Danmark og Evida enige om at undersøge mulighederne for at etablere en onshore CO₂-rørledningsinfrastruktur i Danmark.

– Det nye partnerskab er en naturlig forlængelse af dette. En CO2-rørinfrastrukturs berettigelse og værdi for Danmark stiger, jo flere der kan benytte den, og jo større mængder CO₂ den skal transportere. Det er Evidas erklærede mål at skabe en åben infrastruktur med stor udnyttelse, hvor adgang stilles til rådighed for alle med behov for CO₂-transport, siger Kim Søgård Bering Kristensen, administrerende direktør i Evida.

Fredericia som CO2-hub

Udviklingen af infrastrukturen skal være på plads, når TotalEnergies Bifrost-lager er klar til at lagre CO₂, hvilket forventes at ske i 2030. Målet er at etablere en rørledning, det såkaldte ”North Sea link”, der forbinder Fredericia-området med den jyske vestkyst, hvor offshore infrastruktur skal bruges i den videre transport af CO₂’en til lageret i den danske del af Nordsøen. Taulov Dry Port vil være i stand til at modtage og transportere CO₂ via lastbiler og jernbane, som derefter kan føres ind i rørledningsinfrastrukturen.

Rune D. Rasmussen, CEO, ADP hA/S.

– I samarbejde med EVIDA og TotalEnergies positionerer og understøtter vi Danmark som et foregangsland med massiv CO₂-håndtering. I ADP ser vi det nye samarbejde som en særdeles spændende tilføjelse til vores kerneaktiviteter, hvor vi samtidig bidrager væsentlig til at nå de danske klimamål. Fredericia ligger centralt placeret i Danmark og agerer som det vigtigste multimodale transportknudepunkt. Med opkobling til Nordsøen via den jyske vestkyst bliver Fredericia et af de vigtigste knudepunkter for grøn infrastruktur, siger Rune D. Rasmussen, adm. direktør for ADP.

Det vil også blive taget i betragtning, om der er mulighed for at forbinde andre relevante områder med infrastrukturen. Særligt i forhold til at forbinde Esbjerg Havn med offshore-infrastrukturen for at gøre det lettere at lagre CO₂, der importeres til havnen i den danske del af Nordsøen.

Om TotalEnergies

TotalEnergies er en global multi-energivirksomhed, der producerer og markedsfører energi: Olie og biobrændstoffer, naturgas og grønne gasser, vedvarende energi og elektricitet. Vores mere end 100.000 medarbejdere arbejder mod at sikre energi, der er stadig billigere, mere bæredygtig, mere pålidelig og tilgængelig for så mange mennesker som muligt. TotalEnergies er aktiv i næsten 130 lande.

Om Evida

Evida er Danmarks nationale distributør af metangas (natur- og biogas) med mere end 40 års erfaring med at drive et sikkert og effektivt gasnet. Det er et stærkt fundament, der kan bringes videre i udbygningen af en kommende CO₂-infrastruktur. Evida arbejder for at skabe en sikker rørført infrastruktur, som kan føre CO₂ til lager dybt i undergrunden eller til anvendelse i PtX-indsutrien. Det er på den måde, Evida skaber forbindelser i den grønne omstilling.

Om ADP

ADP er en havnekoncern, der ejer og driver havnene i Fredericia og Nyborg samt Taulov Dry Port. Havnene har en unik central beliggenhed og er med deres internationale standarder vigtige knudepunkter for samhandel og opretholdelse af forsyningskæderne i Produktionsdanmark. ADP og pensionsselskabet PFA har i et joint-venture udviklet Taulov Dry Port som et multimodalt transport- og logistikcenter i Taulov med en central beliggenhed tæt på havn, motorvej og jernbane.