Fredericia Kommune sigter mod at være verdensførende inden for grønne løsninger. Dette gælder også for affaldssortering, hvor ny teknologi ved hjælp af kunstig intelligens (AI) skal bidrage til korrekt sortering og dermed øget genanvendelse. Fredag den 10. maj blev dette ambition løftet et skridt nærmere virkelighed, da kommunens nye sorteringsrobot blev præsenteret ved en demonstration på genbrugspladsen i samarbejde med ARIS Robotics.

Fredag den 10. maj blev den nye sorteringsrobot præsenteret på genbrugspladsen på Nordre Kobbelvej i Fredericia af repræsentanter fra ARIS Robotics. De blev suppleret af formand for Klima, Energi-, og Miljøudvalget, Tommy Rachlitz Nielsen (C), næstformand i udvalget Vibe Dyhrberg (A), samt kommunikationskonsulent fra affald og genbrug, Stine Lubek. Fra på mandag vil borgerne kunne benytte sig af den nye teknologi, som skal styrke kommunens ambitioner om at være grønne i verdensklasse.

– Borgerne har lidt svært ved at skelne mellem hård og blød plast, siger Stine Lubeck og henviser dermed til, at teknologien i første omgang er sat i værk for at man kan bruge det til dét formål. Det foregår på den måde, at man ligger det hårde eller bløde plast hen til maskinen, trykker på knappen, hvorefter maskinen svarer på, om det er hård eller blød plast.

Sorteringsrobotten, der er udviklet af ARIS Robotics, skal tackle disse udfordringer ved at identificere og sortere plastikaffald korrekt. Direktør for ARIS Robotics, Sina Pour Soltani, udtrykker sin begejstring over samarbejdet med Fredericia Kommune:

– Vi har et mål om at leve i en verden uden affald, og derfor skal det genanvendes, og ting der ikke kan genanvendes, skal slet ikke produceres. Det her er et rigtig godt skridt på vejen for, at vi kan hjælpe med kunstig intelligens til at lave skalerbare løsninger. Jeg er rigtig glad for samarbejdet med Fredericia, hvor vi løfter deres genanvendelse af plastik, siger han og fortsætter:

– Vi er rigtig glade for dette samarbejde. Det er en god og praktisk anvendelse til at vise, at kunstig intelligens kan bruges til affaldssortering. Det kan hjælpe med noget, borgerne ikke ved i dag, og vi håber, det er startskuddet.

Robotten tager i første omgang udgangspunkt i sorteringen af hård og blød plast, men visionen er at udvide teknologien til at kunne scanne og identificere alle typer affald.

– På alle fraktioner er der tvivlsspørgsmål. Der er også eksemplet med plast eller hård PVC, påpeger Stine Lubek. Derfor ser hun frem til, at teknologien kan udvikles yderligere:

– Nu har vi taget plastik som første skridt på vejen, men vi håber på sigt, at man kan få udviklet det til telefonen, så man derhjemme kan se, hvilken type affald det er, og hvor det skal hen. Det ville være god service, så det arbejder vi hen imod. Vi har en sorteringsguide, men det er ikke altid, alle lige gider læse den. Det her er derfor et skridt i den rigtige retning, siger hun.

Sina Pour Soltani fremhæver yderligere samarbejdet med ARCO, hvor sorteringsrobotten har hjulpet med at skelne mellem indendørs og udendørs træ:

– Der har den hjulpet dem med at øge genanvendelsen, slutter han.