Efter sejren i onsdags mod Aalborg fremhævede Gudmundur Gudmundsson særligt tre spilleres præstation. Den ene var naturligvis Anders Kragh Martinusen, men de to andre var nogen, som går under radaren.

FHK tabte den første finale med 31-26, og en sejr var derfor kravet i onsdags for at tvinge finalserien ud i en tredje kamp. Som sagt, så gjort. FHK leverede en jætteindsats, og med en slutspurt, hvor Reinier Taboada og Anders Kragh Martinusen gik forrest angrebsmæssigt, lykkedes det at få hevet en sejr hjem med lodder og trisser.

Cifrene viste 31-30 i FHK’s favør. Efter kampen var Gudmundur Gudmundsson meget stolt. Han var blevet hyldet af fansene i foyeren og havde fået to flasker vin af dem samt en stor æske chokolade, men den slags er der ikke tid til at foretage sig – endnu. Inden venter der den afgørende finale, og derefter kan der slappes af. Og taktikken er formentlig allerede klar: Bare gør som i den første kamp uden at brænde chancer.

– Efter den første kamp så jeg mange positive ting i vores spil, selvom vi tabte. Vi havde muligheden for at komme på to mål. Vi brændte en klar chance, så det var svært at komme tilbage efter. Jeg synes, at vi havde en meget god fase i kampen, og jeg synes det er første gang, at jeg spiller i Aalborg med vores hold, at jeg har en god fornemmelse. Vi havde noget at hente, og min fornemmelse var, at Aalborg ikke ville blive bedre end i den første kamp, så vi skulle blive ved med at tro på vores taktik. Det gjorde vi, og forsvaret var fantastisk. Ikke mange hold kan holde Aalborg på 13 scoringer på én halvleg, sagde Gudmundsson og fortsatte:

– Anden halvleg var svær, men nøglen var, at vi gik i syv mod seks. Forsvaret var fantastik i slutfasen, men man skal anerkende, at modstanderen har verdens bedste bagkæde blandt klubhold med Arnoldsen, Vlah og Hoxer. Det er fantastiske duelspillere, så det var svært. Vi løste det godt over alt, og kollektivt var det meget stærkt. Frandsen havde flotte redninger i anden halvleg, og det blev også vigtigt. Vi troede på det hele tiden, og jeg har sagt til drengene, at vi skal tro på det, og det er nøglen.

Forsvarsspillere blev en nøgle

Gudmundur Gudmundsson vil ikke tale om, at hvis FHK præsterer på samme niveau som i onsdags, så hedder det guld. I stedet fokuserer han på to oversete profiler og fansene.

– Alt er muligt, men jeg vil ikke gå for højt op nu. Vi er pressede på ressourcer og må se, hvordan andet ser ud, når vi kommer til det. Jeg vil rose midterforsvaret med Lasse Balstad og Einar Olafsson, der var fantastisk. Alle var gode, men de havde så mange dueller og var fantastiske, og den her opbakning og stemningen har jeg ikke oplevet før. Man er tæt på alt her, der er så meget hjerte og sjæl i klubben, forklarede Gudmundsson.

FHK-træneren har været på mange store håndboldadresser, og han fortæller, hvordan FHK adskiller sig fra dem.

– Jeg har prøvet mange ting og været i større haller i eksempelvis Tyskland, og her er man tættere på. Fansene deltager i det hele, og det er fantastisk at opleve, sagde Gudmundsson.

Undervejs i onsdagens kamp var FHK flere gange bagud med tre mål, men det lykkedes ikke for Aalborg at knække FHK’erne, som stod imod og fik kæmpet sig tilbage.

– Jeg tror på det hele vejen. Vi startede dårligt, og derfor skiftede jeg til syv mod seks tidligt i anden halvleg, og det tog lidt tid at komme i gang med det. Anders Martinusen var utrolig god i angrebet. Jeg kunne se, at det ikke ville gå, så jeg ville stoppe blødningen med den hurtige timeout, og det var vigtigt, sagde Gudmundur Gudmundsson.

Om syv mod seks igen bliver en løsning for FHK, når den tredje og afgørende DM-finale spilles, må tiden vise. Der er kampstart mellem Aalborg og FHK lørdag klokken 16:00.

Annonce