Det tidligere byrådsmedlem fra Dansk Folkeparti, Inger Nielsen kritiserede i denne uge Fredericia Kommunes nye tøjvaskbesparelse hos de ældre. Cecilie Roed Schultz, byrådsmedlem i Fredericia Kommune fra Enhedslisten (Ø), forklarer de overvejelser og kompromiser, der ligger bag besparelserne, og hvordan man har forsøgt at beskytte de mest sårbare borgere i kommunen.

– Vi stod i en situation, hvor der skulle rykkes rundt på økonomien i kommunen. Vi afsatte 50 millioner kroner til børneområdet. Det har desværre vist sig ikke at være nok, men for at allokere så mange penge, var det nødvendigt at tage pengene andre steder fra, fordi budgetloven gør det umuligt at bruge mere på velfærd, end vi gjorde i forvejen, siger Cecilie Roed Schultz.

De nødvendige midler skulle findes et sted, og Seniorrådet pegede på tøjvask som en mulighed for besparelse. Cecilie Roed Schultz forklarer videre:

– Pengene skulle findes et sted. Seniorrådet pegede på tøjvask som et af de steder, hvor man kunne leve med en besparelse. Jeg tror også, at de fleste politikere havde følelsen af, at hvis valget stod mellem at spare på den personlige pleje kontra den praktiske, så ville man hellere spare på den praktiske pleje. Vi valgte helt bevidst ikke at spare på rengøring. Den vej havde vi ikke lyst til at gå.

– Forvaltningen kom med et forslag om at vaske tøj hver tredje uge i stedet for hver anden uge. Kompromisset blev 17 dage. Det er resultatet af lange forhandlinger, hvor man har forsøgt at ramme med så få konsekvenser som muligt. Jeg tror ikke, at der var nogen af os, der syntes, at det var rart at tage den beslutning, men det var det eneste, vi kunne gøre, tilføjer hun.

Kommunikationen om ændringerne har været et emne i Inger Nielsens (O) kritik, men Cecilie Roed Schultz mener, at medarbejderne har gjort deres bedste:

– Jeg er ikke i tvivl om, at alle medarbejdere har gjort alt for at kommunikere det godt ud.

Fredericia Kommune bruger mange penge på de ældre

Hun anerkender, at de ældre, der har brug for hjælp til tøjvask, er sårbare borgere:

– Jeg er helt med på, at det er sårbare borgere, der har brug for hjælp til tøjvask, men jeg er bevidst om, at det er et område, hvor vi ramte mindst med tre dage mere. Alternativet var rengøringen og den personlige pleje, og den sidste del måtte der ikke skæres i. Det var vigtigt. Vi ville beskytte borgerne. Der skulle dog findes penge på børneområdet, og havde vi ikke gjort dette, skulle pengene tages fra skoleområdet. Men vi valgte en besparelse, der ramte sårbare ældre mindst muligt. Men jeg anerkender, at det ikke har været uproblematisk, siger Cecilie Roed Schultz.

I forhold til serviceniveauet i Fredericia Kommune sammenlignet med andre kommuner, udtaler Cecilie Roed Schultz:

– Jeg er ikke helt enig med Inger i servicespørgsmålet. Jeg synes, at vi gør det godt i Fredericia sammenlignet med andre kommuner. Det måtte gerne være endnu bedre, det er klart. Alle ville ønske, at der var flere penge. Men det er der ikke, og når regeringen og KL holder os i et jerngreb, så er det svært at skære kagen meget anderledes. Vi er den kommune i Syddanmark, som bruger flest penge pr. ældre, imens vi ligger noget længere nede, når det kommer til børnene. Vi kan være stolte over, hvor mange penge vi bruger på de ældre. Vi kan altid diskutere, om vi bruger dem rigtigt, men jeg synes ikke, at man kan sige, at vi nedprioriterer de ældre i forhold til andre grupper.

Læs også