14.9 C
Copenhagen
mandag 8. september 2025

Nye rapporter kortlægger ufaglærtes rolle i ældreplejen

0

Mere end hver fjerde medarbejder i ældreplejen har ikke en social- og sundhedsuddannelse, og der er ikke meget der tyder på, at andelen af ufaglærte på ældreområdet bliver mindre i fremtiden. Videnscenter for værdig ældrepleje i Sundhedsstyrelsen har undersøgt, hvem de ufaglærte er, hvordan de oplever at arbejde i ældreplejen og hvad der er vigtigt for at fastholde og klæde dem på til arbejdet.

Når ældre borgere på plejehjem skal have pleje i hverdagen og hjælp til at komme ud af sengen, i bad og få tøj på, sker det oftere og oftere med støtte fra medarbejdere uden social- og sundhedsuddannelse. De ufaglærte står i nogle kommuner for en betydelig del af arbejdet med at yde omsorg og pleje til de ældre. For at det ikke skal gå ud over kvaliteten i plejen og omsorgen af de ældre borgere, er det vigtigt, at der er de rette kompetencer i dagligdagen og de ufaglærte medarbejdere bliver klædt ordentligt på til at varetage de opgaver, som de får tildelt.

I den forbindelse har Videnscenter for værdig ældrepleje i Sundhedsstyrelsen undersøgt, hvordan de ufaglærte selv oplever at blive introduceret til opgaverne samt hvad der har størst betydning for de ufaglærte for at føle sig trygge og motiverede til arbejdet – og måske på sigt uddanne sig til faglærte social- og sundhedsmedarbejdere. Det har resulteret i to undersøgelser, der præsenterer viden om den voksende gruppe af medarbejdere i ældreplejen.

Undersøgelserne, der er henholdsvis en kvalitativ undersøgelse og en registerundersøgelse, kortlægger både de ufaglærte medarbejderes egen oplevelse, deres kompetencer sammenlignet med det faglærte personale og de ledelsesmæssige og organisatoriske perspektiver på rekruttering og fastholdelse af ufaglærte medarbejdere.

Mads Biering la Cour, enhedschef i Sundhedsstyrelsen, er glad for at der bliver kastet lys på potentialet i ufaglærte medarbejdere:

– Med de store rekrutterings- og fastholdelsesproblematikker i ældreplejen, er ufaglærte medarbejdere nødvendige for at have personale nok til at lykkes med opgaverne. Derfor er der også fokus på, hvordan man kan få opkvalificeret ufaglærte, blandt andet i den nye aftale om social- og sundhedsuddannelserne. I denne rapport får vi mulighed for at høre de ufaglærtes egne oplevelser og få et indblik i de forskellige ressourcer og kompetencer de kan bidrage med, hvis man formår at skabe rammer lokalt så de inkluderes og kompetenceudvikles til opgaverne.

Resultaterne peger på et potentiale

Den kvalitative undersøgelse viser, at ufaglærte medarbejdere oplever samarbejdet med de ældre borgere som meningsfuldt og givende. Og hvis ledelsen tilbyder de ufaglærte en god introduktion, trygge rammer og adgang til faglig sparring, så øger det sandsynligheden for at de ufaglærte, der typisk er løsere knyttet arbejdet end de faglærte, får mod på at blive i faget. Men i en travl ældrepleje kan det være svært at prioritere oplæring og kompetenceudvikling af ufaglærte og tilknytning til de faglige fællesskaber.

– Det kan være svært at prioritere grundig introduktion og løbende kompetenceudvikling af de ufaglærte medarbejdere i en travl hverdag,” siger Mads Biering la Cour og peger på, at prioriteringen af oplæring kan ses som en investering i ældreplejen:

– Tilknytningen til arbejdsfællesskaberne er med til at gøre de ufaglærte nysgerrige på at lære mere og sikre de fælles faglige samtaler om, hvordan man løser opgaverne godt. Det kan fastholde dygtige medarbejdere og motivere dem til at videreuddannes og blive i faget.

SF kritiserer nyt lovforslag

0

I Vejle kan de udsatte stofbrugerne se frem til at undgå bøde og konfiskation af deres stoffer, mens langt den overvejende del af de sydjyske stofbrugere, eksempelvis i Kolding og Fredericia, kan skyde en hvid pil efter at undgå konfiskation af deres stoffer.

Det bliver virkeligheden, hvis et lovforslag, der tirsdag behandles i Folketinget bliver vedtaget. Det skal sikre, at politiet ikke længere giver bøder til socialt udsatte borgere for deres besiddelse af stoffer, mens borgere der bor i nærheden af stofindtagelsesrum også kan undgå konfiskation.

Dermed vil udsatte opioidbrugere i eksempelvis Fredericia og Kolding fortsat opleve konfiskation af deres stoffer og skal skaffe penge til nye. Mens borgere i Vejle, hvor der er et stofindtagelsesrum, vil få lov at beholde deres. For kun hvis man bor i nærheden af et stofindtagelsesrum, vil man kunne undgå konfiskation – og de findes kun fire steder i landet: i Vejle, Aarhus, Odense og København.

Selvom retsordfører Karina Lorentzen glæder sig over, at det ikke længere kun er en mulighed at undlade en bøde, så mener hun, at lovforslaget lægger op til forskelsbehandling, som handler om, hvor man bor.

– Man må sige, at regeringen lægger op til mindst mulige ændringer. Hvis jeg tager den positive kasket på, så er det jo godt, at politiet ikke skal give bøder længere til udsatte stofbrugere, for jeg tror ikke på, man kan straffe sig ud af uafhængighed. Det er et sundhedsproblem, ikke kriminalitet, siger Karina Lorentzen.

– Men jeg synes, regeringen lægger op til en kæmpe forskelsbehandling af udsatte borgere, der bor langt fra et stofindtagelsesrum. De findes kun fire steder i landet, og det betyder, at langt de fleste i Syd- og Sønderjylland vil få konfiskeret deres stoffer, hvorefter de skal tage flere sexkunder eller begå flere indbrud for at få nye stoffer. Det giver ingen mening, og derfor stiller vi i SF forslag om, at de naturligvis skal ligestilles med dem, der er tæt på stofindtagelsesrummet i Vejle.

Høringssvar fra Addiktiv Sygepleje, Brugernes Akademi, Gadejuristen, Kirkens Korshær, Københavns Kommune, Mændenes Hjem, Odense Kommune, Rådet for Socialt udsatte, SAND og SBH peger netop på problemet omkring konfiskation. Justitsministeriet afviser og siger, det vil svække incitamentet til at bruge stofindtagelsesrummene at omfatte alle – og at kommunerne jo kan lave stofindtagelsesrum.

– Det er utroligt arrogante svar, når man dels kender kommunernes økonomi, og dels ved, at der er omtrent 30 kilometer fra Kolding og Fredericia til Vejle, hvor der er et stofindtagelsesrum. Den tur kommer de her mennesker jo aldrig til at tage, og det efterlader således en del borgere på perronen Det er jo virkeligt problematisk, når nu en rapport har fastslået, at opioider er farligere end heroin, og vi netop ved, der findes meget af det i fx Fredericia, mener Karina Lorentzen.

Lovforslaget kommer efter, at SF to gange har fremsat Mette Frederiksens valgløfte fra 2019 om et ID-kort, der skulle sikre, at udsatte borgere kunne undgå bøder og konfiskation af deres stoffer.

Det specialiserede socialområde får nye rammer

0
(Foto: AVISEN)

Som led i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2025 er KL og regeringen enige om en delaftale på det specialiserede socialområde.

Delaftalen på det specialiserede socialområde udmønter anbefalingerne fra den ekspertgruppe, som KL og regeringen har nedsat. Tiltagene skal samlet set øge det kommunale prioriteringsrum, skabe større tryghed og forudsigelighed for borgerne og reducere udgifterne på det specialiserede socialområde. Samtidig skal anbefalingerne bidrage til en bedre styring på socialområdet, så ressourcerne bruges bedst muligt og bidrager til en faglig og økonomisk bæredygtig udvikling af socialområdet.

– Vi har diskuteret udviklingen på det specialiserede socialområde i årevis, og det har været en fast bestanddel i de seneste 10-15 års økonomiaftaler at forsøge at finde nogle redskaber til at få faglighed og økonomi til at gå bedre hånd i hånd. Derfor er det godt, at vi nu har fået en bred aftale i Folketinget, som skaber rammerne på området. Og med dagens delaftale tager vi så hul på at sikre, at vi fremadrettet både kan skabe tryghed for borgerne og sikre, at der kommer styr på udgifterne, siger KL’s formand Martin Damm.

Med aftalen er det aftalt at arbejde videre med at realisere anbefalingerne fra ekspertudvalget på socialområdet. Fx skal der ses nærmere på de særligt dyre enkeltsager, hvor udgifterne på botilbudsområdet har været kraftigt voksende i en årrække.

Det er også aftalt at lave en ny takstmodel for hele socialområdet, som skal give mere styrbarhed og gennemsigtighed.

– Der er udarbejdet et solidt fagligt grundlag. Det har været meget vigtigt for os, at der skulle følges op på de anbefalinger, der er kommet. Nu skal vi sikre, at de aftalte initiativer udmøntes, så vi kan give kommunerne ordentlige rammer til at give den rette hjælp til borgerne samtidig med, at det lokalpolitiske råderum øges. Det er et godt første skridt mod en mere balanceret udvikling på området, siger KL’s næstformand Jacob Bundsgaard.

Hver femte faglærte når pensionsalderen inden 2035

0

176.000 faglærte forventes at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet frem mod 2035, viser fremskrivning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Udviklingen vil være en væsentlig motor til yderligere mangel på faglært arbejdskraft i de kommende år. Det understreger vigtigheden af bedre balance i uddannelsespolitikken, siger analysechef.

44 procent af de personer, der når folkepensionsalderen frem mod 2035 er faglærte. Det svarer til 211.000 personer.

Ud af dem forventes 176.000 personer at have trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet i 2035. Det svarer til 22,5 procent af samtlige faglærte i arbejdsstyrken.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der på baggrund af data fra Danmarks Statistiks registre har fremskrevet den del af arbejdsstyrken, der er født i årene 1958-1966.

Frem mod 2035 vil årgange født i 1958 til 1966 nå folkepensionsalderen. Udviklingen er den væsentligste motor til mangel på faglært arbejdskraft i de kommende.

– En stor udfordring for vores arbejdsmarked og økonomi generelt er arbejdsstyrkens sammensætning. Vi ser ind i en massiv mangel på faglært arbejdskraft. Den væsentligste årsag er, at vi har nogle store årgange af faglærte, der når pensionsalderen. Samtidig er der ikke nok unge, der vælger at tage en erhvervsfaglig uddannelse, siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

– Udviklingen stiller krav til uddannelsespolitikken. Der er brug for en bedre balance. Det er vigtigt, at det bliver mere attraktivt i unges øjne at tage en erhvervsuddannelse, og at voksne ufaglærte bliver løftet med uddannelse til faglært niveau, siger Emilie Damm Klarskov.

Folkepensionsalderen er i 2024 på 67 år og vil stige til 68 år i 2030 og 69 år i 2035.

Tabel: Så mange vil trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, fordi de når folkepensionsalderen frem mod 2035

Tabellen viser det forventede antal i arbejdsstyrken for årgang 1958-1966 i 2024 og 2035 fordelt efter uddannelsesgrupper. Disse årgange når folkepensionsalderen frem mod 2035.

Uddannelsesgruppe        Arbejdsstyrke i 2024 (årgange født i 1958-1966)                   Arbejdsstyrke i 2035 (årgange født i 1958-1966)Forventet tilbagetrækning fra 2024 til 2035
 Ufaglærte           80.000 pers.         15.000 pers.– 66.000 pers.
 Gymnasiale           27.000 pers.           5.000 pers.– 22.000 pers.
 Faglærte         211.000 pers.         36.000 pers.– 176.000 pers.
 KVU           30.000 pers.           6.000 pers.– 24.000 pers.
 MVU           89.000 pers.         14.000 pers.– 74.000 pers.
 LVU           51.000 pers.         13.000 pers.– 38.000 pers.
 I alt         489.000 pers.         89.000 pers.– 400.000 pers.

Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af AE’s uddannelsesmodel og Danmarks Statistiks registre

De unge frygter for sikkerheden

0

Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti deltog i EP-valgarrangementet på Fredericia Gymnasium. Efterfølgende reflekterede han over emnerne. Han er særligt ked af, at de unge frygter for sikkerheden i Europa.

Vistisen fik spørgsmål fra salen i debatten, og efterfølgende kunne eleverne komme rundt til de forskellige partier og tale uddybende med dem.

– Jeg tager med mig, at mange dygtige engagerede unge mennesker om samfundsforhold, både om løsninger på grønomstilling og sikkerheden i Europa. Jeg er ked af, at ungdommen frygter for sikkerheden på det europæiske kontinent; det betyder, at vi har fejlet politisk i forhold til at holde Rusland nede og inde, så de ikke udgør en trussel for verdenssamfundet, siger Vistisen.

Et emne, som blev bragt op, var den grønne omstilling.

– Det var vigtigt med bagsiden af medaljen i forhold til den grønne omstilling. Det er rigtig dyrt og koster mange jobs. Den går på to ben; vi skal innovativt skabe vækst og udvikling, og det er afgørende for, at vi kommer i mål med den og får en befolkningsmæssig opbakning. Det var godt at udfolde det, da det ellers lyder lidt som en surdej, uanset hvem man stemmer på, siger Anders Vistisen.

Et andet emne, der er højaktuelt, er situationen med Ukraine. Her mener DF’eren, at EU har spillet fallit.

– Desværre har EU vist, hvorfor de ikke skal være en udenrigspolitisk aktør i Ukraine, fordi de har svigtet. Der har været mange skåltaler, men når man ser på den økonomiske bistand, har det bidraget mindre end hvad Storbritannien har alene. Når man ser på landeniveau, har Danmark bidraget dobbelt så meget som Frankrig, Spanien og Italien har gjort til sammen. Det betyder, at EU ikke har levet op til løfterne for Ukraine. Særligt trist er det, at Nordkorea har kunnet levere flere granater til Ukraine end hele EU har kunnet. Vi står i en situation, hvor vi prøver at begrænse Ukraines landeksport i en sektor, hvor de kan tjene penge, både til deres velfærdssamfund, mens krigen varer, men også til at købe ind til deres forsvar og betale deres soldater. Nu modvirker vi eksporten og må vise større solidaritet ved at lade dem handle mere frit, mens krigen står på, forklarer Anders Vistisen.

Han ser valgkampen som en oplysningskampagne omkring EU.

– Det vigtigste er at fortælle danskerne, at EU står over for en skillevej, hvor landene ikke længere har veto på følsomme områder som skat og udenrigspolitik. Vi er nødt til at debattere det. Meget af valgkampen handler om fremskridende planer, som bakkes op af et stort flertal i Europa-Parlamentet. Det er vi nødt til at have en demokratisk debat om, slutter Anders Vistisen.

Abortfrist udvides

0

Den danske regering har indgået tre brede politiske aftaler, der indebærer betydelige ændringer i landets abortlovgivning. Disse ændringer omfatter en forlængelse af abortfristen fra 12 til 18 ugers graviditet og en erstatning af de fem regionale abortråd med et enkelt nationalt abortnævn. Derudover vil personer i alderen 15 til 17 år nu kunne opnå en abort uden forældres samtykke.

Retten til fri abort blev etableret i Danmark i 1973 og markerer en grundlæggende rettighed for kvinder. Dette markerer den første større revision af disse regler i næsten 50 år.

Regeringen har sammen med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet, har aftalt at forlænge abortgrænsen for at give kvinder mere tid til at træffe informerede beslutninger efter fostermedicinske undersøgelser, hvilket styrker deres autonomi.

– Efter 50 år er det på tide, at abortreglerne opdateres for at styrke kvinders selvbestemmelsesret. Medicinsk er der intet belæg for den nuværende ugegrænse, og der er ingen indikationer på, at en forlængelse af denne grænse vil føre til en stigning i antallet eller tidspunktet for aborter. I Sverige har man haft en grænse på 18 uger siden 1996 uden en stigning i antallet af aborter eller ændringer i deres timing, siger Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde.

– Retten til fri abort er helt grundlæggende og afgørende for kvinders liv og muligheder. Mens denne rettighed rulles tilbage globalt, styrker Danmark den i stedet og sikrer, at vores 50 år gamle lovgivning bliver opdateret, siger Digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre.

I 1973 blev 12-ugers grænsen fastsat delvist fordi aborter på det tidspunkt blev udført kirurgisk, hvilket medførte højere risiko for komplikationer efter 12. uge. Dog har fremskridt inden for medicinske teknikker og teknologi, og det at flertallet af aborter nu udføres medicinsk snarere end kirurgisk, betydeligt reduceret sundhedsrisiciene forbundet med senere aborter.

Aftalen introducerer også et nyt nationalt abortnævn for at erstatte de fem regionale råd, adresserer inkonsekvens i deres afgørelser og sikrer en ensartet og gennemsigtig praksis på tværs af landet med hensyn til senabort.

Dette nye nævn, der vil være placeret i Århus og træder i funktion fra 1. juli 2025, vil blive understøttet af Styrelsen for Patientklager. Desuden sigter aftalerne mod at forbedre vejledningen og rådgivningen til gravide kvinder, bedre ruste dem til at træffe informerede beslutninger, og yde mere støtte til kvinder efter en abort eller dem, der får afslag på en senabort.

Ændringen, der tillader 15 til 17-årige at gennemgå aborter uden forældres samtykke, er i overensstemmelse med Danmarks seksuelle lavalder og understreger princippet om, at individer fra 15 års alderen kan træffe selvstændige beslutninger om deres kroppe.

Disse lovgivningsmæssige ændringer vil blive implementeret med en ændring af sundhedsloven, med forslaget forventet fremsat i løbet af 2024/25 sessionen og træder i kraft den 1. juni 2025.

Flere har fået langt til dagligvareindkøb

0

Antallet af dagligvarebutikker pr. indbygger er faldet i 89 af landets 98 kommuner i perioden fra 2012 til 2022. En ny analyse fra Danmarks Statistik ser på den baggrund på udviklingen i antallet af borgere med mere end 5 km til nærmeste dagligvarebutik.

To tredjedele af den danske befolkning havde i 2022 mindre end 1 km til nærmeste dagligvarebutik, men for 229.000 personer svarende til 3,9 pct. af den danske befolkning er turen 5 km eller længere, når der skal handles ind til aftensmaden. Det er en stigning på 35.000 personer siden 2012. Det viser en ny analyse af afstanden til nærmeste dagligvarebutik.

– Når flere har fået over 5 km til dagligvarebutikker, kan det bl.a. hænge sammen med, at antallet af dagligvarebutikker er faldet siden 2012, siger Magnus Nørtoft, fuldmægtig i Danmarks Statistik med henvisning til, at antallet af dagligvarebutikker er faldet med 500 siden 2012 til 3.960 dagligvarebutikker i 2022.

I 89 ud af landets 98 kommuner er antallet af dagligvarebutikker pr. indbygger desuden faldet i løbet af den 10-årige periode. 

95 pct. af dem, der har 5 km eller derover til nærmeste dagligvarebutik, har også mere begrænset adgang til offentlig transport. Det vil sige, at de enten har længere end en halv km til nærmeste stoppested eller station, eller at der er mindre end fire afgange i timen. 

Til gengæld bor 89 pct. af dem med relativt langt til nærmeste dagligvarebutik samtidig i en familie med bil.

Læs mere i analysen, hvor du blandt andet kan se alle kommunernes andel af borgere med 5 km eller længere til en dagligvarebutik.

150 millioner kroner afsat til Grøn Fond

0

Aftalepartierne bag Grøn Fond afsætter 150 millioner kroner til en kystpulje for at sætte tempo på klimatilpasningen og understøtte kommunernes kystbeskyttelsesindsatser. Puljen er målrettet de steder, hvor risikoen er størst og åbner inden sommerferien.

For at dæmme op for oversvømmelser og erosion, hvor havet gnaver af kysten, vil alle landets kommuner senere på året kunne søge om støtte til kystbeskyttelsesprojekter så som diger, sandfodring og højvandsmure.

Regeringen og aftalepartierne bag Grøn Fond (Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre) har besluttet at afsætte 150 mio. kroner til en kystpulje i 2024.

Det sker som led i udmøntning af Klimatilpasningsplan 1 og Grøn Fond.

– Jeg er glad for den brede opbakning til at forlænge kystpuljen med 150 millioner kr. i 2024. De stormfloder, som vi har set i efteråret og vinteren, viser desværre tydeligt, hvor vigtig klimatilpasning i kystområderne er, siger miljøminister Magnus Heunicke.

Puljen er en forlængelse af kystpuljen, der er uddelt siden 2020, og aftaleparterne er enige om, at midlerne skal målrettes de steder, hvor risikoen er størst, og der kan opnås mest mulig beskyttelse for pengene.

Samtidig sættes der fokus på tempo, så projekter langt fremme i planlægningen, kan realiseres hurtigt.

Fokus på naturbaserede løsninger

I år vil projekter med kystbeskyttelse, der bygger på naturbaserede løsninger så som eksempelvis kunstige klitlandskaber og kystfodring blive prioriteret højere end tidligere.

– Naturen er under pres i vores kystområder. Derfor lægger vi i denne pulje særlig vægt på, at projekter skal fremme kystnaturen og de store værdier, som den rummer, siger ministeren.

Endelig indebærer den politiske aftale, at 1.095 mio. kr. i 2025-2029 skal afsættes til kystbeskyttelse på Vestkysten i fællesaftaler med kommunerne, der er særligt udsat for oversvømmelse og erosion.

Udsolgt til afgørende FHK-brag

0

Fredericia Håndboldklub spiller søndag på hjemmebane mod GOG. Nu melder klubben udsolgt.

Kampen er den altafgørende for de to hold om at komme i DM-semifinalen. FHK skal, hvis de selv skal afgøre deres skæbne, vinde kampen, mens GOG kan nøjes med uafgjort. Vinder FHK ikke, så er de afhængige af at TMS Ringsted som minimum spiller uafgjort mod Skjern.

Vinder Skjern til gengæld mod TMS Ringsted, og vinder FHK samtidig, så vil GOG ryge ud i mørket. Derfor er der meget på spil, og det kan mærkes hos den fredericianske håndboldklub, der til kampen har sat en maks kapacitet på 2.350 tilskuere, da TV2 kommer med deres helt store setup.

– Vi har ikke prøvet at kunne melde udsolgt flere dage i forvejen. Når det har sket, så har det typisk været en dag før eller på selve dagen. Det vidner noget om, hvad der er på spil, og hvad det er for et produkt vi har med at gøre, siger adm. direktør i FHK, Thomas Renneberg-Larsen.

FHK har som følge af, at der er udsolgt nu oprettet en venteliste, der vil blive taget i brug i så fald, at der bliver frigivet pladser op til kampen. Om det sker er uvist, men hvad sikkert er, at der bliver tryk på kedlerne.

– Det er en af de kampe, som man virkelig glæder sig til. Tiden kan ikke gå hurtigt nok før det bliver søndag. Det er en sæsonafgørende kamp for både os og GOG, og den situation havde man nok ikke forudset vi begge ville stå i nu i den afgørende slutspilskamp, forklarer Thomas Renneberg-Larsen.

Til opgøret vil FHK formentlig uden problemer kunne have solgt på den anden side 3.000 billetter. Især hvis der er tale om siddepladser, der især for den ældre generation er noget mere attraktiv end en ståplads. Det er dog ikke noget, som Thomas Renneberg-Larsen tænker på.

– Jeg synes, at vores arena har en fin størrelse. Størrelsen gør, at der ikke ser tomt ud, selvom der “kun” er 1.800-1.900 tilskuere, som er det vi rammer gennemsnitligt over en hel sæson. Vil man være sikker på en plads til alle kampe, så kan man også købe et sæsonkort, siger Thomas Renneberg-Larsen.

Hvem der er favoritter til opgøret er svært at sige på forhånd. Der er spillet fire indbyrdes opgør mellem de to hold i denne sæson, og det er endt med to sejre til begge hold. Seneste møde i slutspillet endte med en FHK-sejr i Gudme, ligesom det var tilfældet i grundspillets kamp på Sydfyn mellem de to hold.

– Det vil være en større skuffelse for GOG, end for os, hvis de ikke kommer i semifinalen som dobbelt forsvarnede Danmarksmesterhold. Derfor er det største pres objektivt set på dem, selvom vi vil gøre alt for at komme i semifinalen. Vi tror helt klart på vores chance – på hjemmebane ved vi, at vi kan slå alle hold, slutter Thomas Renneberg-Larsen.

Der er kampstart mellem FHK og GOG søndag klokken 18:00.

Læs også

Ny kurs for handicapområdet

0
Pernille Rosenkrantz-Theil Foto: AVISEN

Regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået en rammeaftale, der sætter retning for handicapområdet nu og i fremtiden. Det er første gang nogensinde, der bliver lavet en samlet aftale på handicapområdet.

Alt for mange mennesker med handicap oplever at få en hjælp, der er for dårlig eller kommer for sent. Samtidigt er udgifterne til området steget voldsomt. Der bruges med andre ord flere penge – uden borgerne oplever bedre kvalitet. Det skaber et pres på de kommunale budgetter. Og det presser tilliden til velfærdssamfundet.

Regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået en rammeaftale, der sætter retning for handicapområdet nu og i fremtiden. Aftalen skal danne rammen om store gennemgribende forandringer på det samlede handicapområde og består af 25 elementer. På en og samme tid skal rammeaftalen understøtte forudsigelighed, den rette hjælp i tide, tryghed for mennesker med handicap og en bæredygtig og forudsigelig økonomi for kommunerne. Initiativerne er blevet til efter dialog med parterne i arbejdsforummet Sammen om Handicap.

– I dag skriver vi et helt nyt kapitel i dansk handicappolitik. Tak til aftalepartierne og parterne i Sammen om Handicap for at indgå i respektfulde og konstruktive drøftelser på trods af nogle meget modsatrettede holdninger. Det brede samarbejde munder nu ud i den første store aftale på handicapområdet nogensinde. Det er på høje tid at sætte en retning, så vi på det her område nu og i fremtiden går mod forudsigelighed, mindre meningsløs visitation og større tryghed for mennesker med handicap og deres familier, siger Social – og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil.